Tintin – schmintin

Den belgiske seriefiguren är ju i blåsväder lite då och då för att några av de idag närmare 80 år gamla serierna ibland har en stereotyp och fördomsfull syn på människor i eller från andra delar av världen.
Själv tycker jag att det är blaha-blaha. Det är gamla serier gjorda under en tid då världen såg annorlunda ut…

Och ska man jämföra med någonting så kan man alltid plocka fram ett alster från 1980, tecknat av en av de svenska “nationaltecknarna”; Rune Andreasson!

-För den som nu undrar:
1) Ja, det är en riktig tidning.
2) Den är såklart gjord i utbildningssyfte, där Bamse värnar om den utstötta “Kalle”.

5 thoughts on “Tintin – schmintin

  1. Hahahaha!!!
    Jag håller med – tidningarna är gjorda under en HELT ANNAN tid (jag undrar exempelvis hur man skulle översätta Agatha Cristies “Tio små NEGERPOJKAR” idag?

    Förr i tiden var det ju oxå HELT OKEJ att romatisera droger. Jag tänker närmast på:

    – Dr. Snuggels (vi vet ju alla att den där rymdkatten uppe i trädet inte var HELT klar i knoppen….)
    – Balthazar (gubben häller i sig nån konstig färgglad vätska ur ett provrör, allt är psykadeliskt och färgglatt och killen får små “snilleblixtar” – behöver jag säga mer???!!)

    …å så har vi ju den gamla “slagdängan” från småskolan (som alla sjöng med inlevelse) – “Nikotikotin och jag”

    • Icke att förglömma Mario, som äter flugsvampar för att bli stor & stark samt mystiska blommor som får honom att kasta brinnande bollar… Och då har vi inte ens BÖRJAT bena upp den gula bollen som far runt och äter piller…ALLA piller, innan spökena tar honom!

  2. klockrent faktiskt.
    De har ju gjort om Huckleberry Finn, Tom Saywer och Pippi – för de var för rasistiska. Tycker det är galet att censurera litterära verk bara för att tiden förändras, de var ju PK när de skrevs (liksom Tintin!)
    Bamse har jag aldrig riktigt gillat däremot… lite för trist för min del.

  3. Eller en av mina favvosånger från den oranga sångboken som fanns för länge länge sen – “Nu ska vi sjunga”, tror jag den hette
    “I niggerland, händer ibland, att man får se på Nilens svarta strand – Herr Krokodil, Fru Krokodil och lille Krokodile-lilleman…”!
    Om man ska börja leta/gallra i gamla böcker och tidningar lär det inte bli mycket kvar!!!

Leave a Reply

