Hobbit – An Unexpected Failure

Igår var det tänkt att jag skulle se ‘The Hobbit – An Unexpected Journey’.
Inte bara i 3D, utan i 3D med High Frame Rate.

Oooo! Aaaa!

Hobbit3

Filmen är 2 timmar och 50 minuter lång, men jag fick bara se två timmar… Det var nämligen efter ungefär så lång tid som tekniken hos SF fallerade och bilden på bioduken frös. I tio minuter satt jag och de andra hundratalet människor och stirrade in i skrevet på en Orc, sedan satt vi ytterligare tio i totalt mörker – efter det kom en SF-anställd in och meddelade att de tyvärr, tyvärr, tyvärr inte skulle lyckas få igång filmen igen……
Alla fick snällt packa ihop sig och gå ut i foajén, där vi fick två fribiljetter per skalle till valfri film.

Min första tanke gick faktiskt till de eventuella småbarnsföräldrar i publiken, som kanske slitit hund i några månader för att fixa en ledig biokväll…åsså blir det såhär. Min andra tanke var att jag inte vet om jag kommer gå och se filmen igen bara för att ha sett de sista 50 minuterna. Jag tyckte nämligen inte att den vara särskilt bra.

Hobbit2

‘The Hobbit’, boken som filmen bygger på, riktade sig – så vitt jag har förstått – i första hand till yngre läsare, och detta går igen i filmen. Den kändes lite småfånig, med lite för lättsamma karaktärer och alldeles för mycket visuell humor, ibland rena slapstickskämt. Och visst, jag vet att fånig humor och slapstickskämt förekommer även i ‘Lord of the Rings’-filmtrilogin, men där är den genomgående storyn trots allt ganska mörk och “vuxen”, och skämten drar den aldrig alltför långt bort från det.
Men själva storyn i ‘The Hobbit’ och dess karaktärer åsido, det är något jag kan ha överseende med, jag har sett sämre filmer om man säger så… Det är teknik-biten som gör mig avogt inställd. Och nej, jag är ingen “sur gammal gubbe” som måste “vakna upp och komma in i den moderna världen”… Det är inte heller de datoranimerade karaktärerna och miljöerna som stör mig, utan delvis är det 3D’n (kommer nog aldrig gilla den extra dimensionen), men MEST är det den kristallklara bilden som High Frame Rate-versionen bjussar på.
“Men vaddå? Är bilden FÖR KLAR??!!”
Ja, det är den! 3D-effekten funkar bäst när omgivningar och karaktärer är om inte hårt så i alla fall onödigt kraftigt belysta, detta innebär att filmen kändes för ljus, lägg därtill att bilden är skarp så intill den milda grad att allt kändes som plast….då ser ‘The Hobbit’ inte längre ut som en storfilm med en beräknad budget på $180.000.000, utan liknar mer ett tre timmar långt avsnitt av en tv-såpa filmad i en överbelyst studiomiljö (tänk ‘The Bold and the Beautiful’).
Hur fantastiska miljöer dvärgarna och Hobbiten än färdades genom och hur storslagna stridsscenerna än var så gick det inte att komma ifrån den där plastiga, överbelysta bilden! Kombinera detta med ovan nämnda fåniga humor och karikatyrer till karaktärer så sitter man inte längrer och tittar på ett Peter Jackson-regisserat epos, man tittar på en SVT-producerad julkalender.

Hobbit1

Jag kommer såklart se färdigt ‘The Hobbit’, men jag tänker inte slösa en av ersättningsbiljetterna jag fick på detta, utan jag väntar tills den gör entré på dvd-marknaden istället. Jag kommer även ge nästa film, ‘The Hobbit – The Desolation of Smaug’ (2013) en bio-chans, men om den spinner på i samma hjulspår så är det tveksamt om jag ens kommer idas ta mig till biografen år 2014 för att se den tredje och sista delen, ‘The Hobbit – There And Back Again’…

One thought on “Hobbit – An Unexpected Failure

  1. Trist!
    Tur att ni fick två biljetter var som kompensation. Kan dock inte låta bli att spinna vidare på din tanke om alla småbarnsföräldrar…..inte nog med att de kanske slitit hund för att ordna barnvakt för en biokväll (som blev förstörd) – nu måste dom slita DUBBEL hund för att ordna barnvakt till TVÅ biokvällar till innan fribiljetterna går ut….😦

Leave a Reply

