2012 års…

…bästa/sämsta på bio:
Drive
-Lågmäld thriller (inte action, oavsett vad filmbolaget vill marknadsföra den som) med en fantastisk Ryan Gosling i huvudrollen. Dess styrka ligger i modet att våga röra sig långsamt framåt – i en tid då allt helst ska gå så fort som möjligt. Den krypande hastigheten gör de få explosiva sekvenserna än mer chockerande! Filmen hade visserligen premiär redan 2011, men jag såg den först den 3 januari 2012, och året fick därmed en kanonstart!

The Dark Knight Rises
-Christopher Nolans sista del i sin egen fantastiska filmsvit om Bruce Wayne/Batman. Givetvis är den inte bättre än 2008-års ‘The Dark Knight’, men det är ingens fel (utom möjligen Nolan’s eget, det var ju trots allt han själv som lade ribban så jäkla högt), men den är däremot en suverän avslutning, fylld till bredden med kanonbra skådespelare, med en hjärtskärande bra Michael Caine allra längst upp i toppen.

The Darkest Hour
-Moskva invaderas av rymdvarelser och apokalyptiskt kaos inleds, med allt vad den innebär i form av jakt på mat och vapen samt en ständig kamp mot såväl de elaka utomjordingarna som de ‘Mad Max’-influerade gängen som alltid dyker upp och drar nytta av sådana här situationer!
Hade inte särskilt stora förväntningar på denna, men lyckades ändå bli besviken – trots Joel Kinnaman.

…bästa/sämsta på dvd:
Helt omöjligt egentligen, har sett så otroligt många filmer på dvd under 2012, men i toppen ligger solklart ‘Moneyball’,’ The Descendants’, ‘Safe House’, ‘The Next Three Days’, ‘The Help’, ‘Law Abiding Citizen’, ‘Hatchet’ och ‘Taken’.
Och långt där nere i botten, osandes gammal dynga, ligger ‘Gag’, ‘The Nest’, ‘Piranha’ (2010), ‘Rush Hour 3’, ‘Survival of the Dead’ och ‘Hatchet II’.

…klimax:
Vad som kändes som sex månaders oavbrutet origamivikande kulminerade i en månadslång utställning (sista dagen att se den – på Ersbodabiblioteket – är nu på måndag) och totalt fyra marknadsdagar. December var så sjukt hektisk att jag tidvis inte visste hur jag skulle orka med!

…anti-klimax:
Mer film letar sig ner på listan, för biovisningen av ‘The Hobbit’ jag var på dagen efter min födelsedag kan ju inte räknas som något annat än ett sort fett antiklimax. Med 20-30 minuter kvar frös bilden och SF-personalen kunde inte fixa problemet. Det blev även ett dubbel-antiklimax……eftersom filmen helt enkelt inte var särskilt bra.

…överraskning:
Positivt: Att min origamiutställning ledde till ytterligare två utställningar i mars och maj nu i år.
Negativt: Att jag skulle vara så otroligt less på Koh Samui efter min treveckorsresa i augusti/september. Finns inget att tillägga egentligen, jag åker gärna tillbaka till Thailand, men i sådana fall antagligen bara till Bangkok.

…mest förväntade:
Tänker ignorera allt trassel som att vara sängkamrat med Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och A-Kassan innebär, även om det var lika ovälkommet som förväntat, och istället fokusera på det som jag VET att alla 116 891 (2012) innevånare i den här kommunen skulle rösta på; att det klottrades i den nya gångtunneln under Järnvägsgatan.
Efter allt jävla tjafs om huruvida konsten i tunneln skulle uppmuntra till klotter, efter censuren av sagda konstverk för att undvika klotter och efter den självklara och högljudda kritiken av denna censur så klottrades det likförbannat på de dyrbara väggarna.
Nåt punglöst svin var såklart tvungen att ta till en sprayburk och skriva nåt totalt meningslöst.
Jag vet i ärlighetens namn inte vem som förtjänar mest stryk… Puckot som tyckte att Sara Lidman-citatet “Skriv något på väggen så att andra får veta hur du har det” var ett bra citat att trycka på ett förväntat klotter-Mecka, idioterna som godkände citatet, den totala mesen som fegade ur och i sista stund TEJPADE ÖVER det svindyra konstverket eller skithögen som spelade rätt in i allas händer genom att till syvende och sist klottra i tunnelhelvetet i alla fall.
-Känns som att en fyrdelad förstaplats är mest passande.

…avslut:
Sade upp mig från mitt gamla jobb, utan något nytt att ta sikte på. Nervöst – givetvis! Men det var så otroligt behövligt att jag i ärlighetes namn inte vet hur många månader, veckor, dagar eller ens TIMMAR till jag skulle stått ut om jag inte fått sluta när jag slutade!

…nystart:
Åsså sade det bara bippelibopp så hade jag fått ett nytt jobb! Screentryckare och broderare på Fronta Umeå Reklam… Betydligt lägre lön, men jag slipper jobba helger, kvällar och nätter. Åsså är det såklart hur kul som helst!

…äckligaste:
Min polypoperation kan inte nomineras här, eftersom jag var nedsövd under hela proceduren. Däremot var jag mer än vaken udner återbesöket en vecka senare då de sammanlagt 60-80 centimeterna äckligt kletig bomullsremsa skulle dras ut från mina bihålor!!!
Jag har aldrig varit med om något liknande, och trots att mina ögon var hårt igenknipna nästan hela tiden så var det solklart årets mest avskyvärt vidriga!

…pryl:
Min nya telefon borde nog listas här, trots att jag inte köpte den förrän i november, eftersom jag inte släppt den sedan dess!

…bästa köp:
Smärta, sömnlöshet och frustration, sällan har väl ett ‘bästa köp’ kommit med så många otrevliga bieffekter. Men jag hade faktiskt saknat den där brännande smärtan av näst intill kluvna tumnaglar – efter att ha tryckt så hårt och länge på styrkorset och A-knappen att mina ögonfransar börjar svettas!
Allt detta förutsätter att Inger köpte sitt begagnade Nintendo DS under 2012 (och det innebär även att mitt bästa köp egentligen var Ingers bästa köp).

…sämsta köp:
Har inte köpt så många usla saker under 2012, men nominerar mer än gärna den bisarra ljuslyktan jag köpte från jobbet. Visst, den är fin och allt, men ljusen rinner utav bara helvete i den, och den fina glastuben är – efter mindre än ett halvt blockljus – nedsotad och stearindränkt.
-Trist!

Futurum:
Min hittills enda större plan inför 2013 är att jag ska se till att vara på Stockholm Zombiewalk detta år, och inte missa det för NÅGOT!!

Tillägg; 2012 års mest oinspirerade:
-Den här listan!
Fråga mig inte varför, men jag hade ingen som helst lust att göra den – och plöjde bara igenom allt detta för att jag innan nyår lovat att göra det.

One thought on “2012 års…

  1. Jag tycker inte att det var oinspirerande alls, jag önskar att jag kunde komma på att skriva nåt liknande. Ska fundera…

Leave a Reply

