Jul/nyår

Lite blandat…

Det har snöat en hel del här i Umeå under julen.

01 Umesnö

Men det struntade vi (jag, Inger och den tillresta Lilla Mamman) blankt i, eftersom vi på lördagen den 22:a december åt supergod middag!

02 Tapas

Morgonklapp från mitt ♥!

03 Morgonklapp

Och apropå mitt ♥, hon jobbade sent på julafton, så vi väntade med att äta julmat till hon kom hem. Vilket innebar att detta läckra bord stod uppdukat och klart först vid 21.30-tiden.🙂

04 Julbordet

Lite julklappar…..

05 Julklappar 1
Humor och skräck om vartannat!

06 Julklappar 2
Boken OCH påsakanet den ligger på…

07 Julklappar 3
En strut som en gång i tiden var full med tryffelpraliner!

08 Julklappar 4
Dyrbart vin från jobbet, straxt bakom den underbara fotoserien från min lilla gudson!

Och apropå underbara saker:
-Lilla Mamman!

09 Lilla mamma

Efter julhelgen speedade vi raskt norrut i nattmörkret!

10 Speeding through the night

Där firade vi nyår, med lyxmiddag!

11 Förrätt
Förrätt:
Glödrökt regnbågslaxfilé i en syrlig rosépepparfraiche, på saftigt rågbröd med smak av lingon och röda vinbär.

12 Varmrätt
Varmrätt:
Helstekt Rostas, potatisgratäng med purjolök och västerbottenstäcke, grönsallad, Jensens Bøfhus klassiska rödvinssås

13 Efterrätt
Efterrätt:
Chokladmousse med hallonsås

Någon dag efter nyår blev det lite mindre svinkallt (temperaturen då vi kom upp låg på mellan -20 och -30), så då passade jag på att bygga en “snögubbe”.🙂

14 Scary snowman

På vägen hem stannade vi i Svanstein en liten stund.

15 Svanstein

Och sedan stannade vi – eller saktade i alla fall ner – ytterligare några gånger, för att beundra det fritt strövande djurlivet.

16 Ren

Lekte lite med ett ritprogram jag hittat till mobilen…

18 the fuzz

Sist men inte minst: Det är svårt att inte beundra naturen i norra sverige.

19 Da view

2 thoughts on “Jul/nyår

  1. Härliga bilder! Julen var så mysig och julbordet smakade kanon. Jag lovade ju smaka på dina sillinläggningar och jag blev så glatt överraskad att jag faktiskt tyckte om sill, något jag inte gjort när jag var yngre och dina smakade bäst faktiskt.

    Många fina julklappar har vi alla fått, tackar för dom jag fick.

    Kram!

  2. Fina bilder! En får tacka för sällskapet och den kanongoda nyårsmiddagen! Nu först ser jag att salladen serverades ur “klappapuuroskålen” – den med blå rand! Kram!

Leave a Reply

