Fel i huvudet…

Varför – när jag plockat med en skiva med blandad filmmusik till jobbet och får frågor om låtarna – säger jag saker i stil med “jag tror att…”, “jag har för mig att…” eller “kanske, jag minns inte riktigt”…??

house

Jag vet att jag kan bli less på mig själv ibland – film, film, film, det känns som att det är allt som rör sig i mitt huvud – och någonstans har jag fått för mig att osäkra svar dämpar nörd-faktorn, trots att jag inte alls “tror”, “har för mig” eller “inte minns riktigt” – faktum är att jag “vet”, är “100% säker” samt “minns mycket väl”. Men skulle jag helt släppa lös och börja babbla om allt som jag tycker är intressant med den specifika filmen, varför man ska se den och allt däremellan – så skulle jag antagligen börja skrämma bort folk.

brandon_lee_the_crow

Inger får ta en hel del av det här – trots att jag vet mycket väl att hon inte är intresserad för fem öre, men vem fan ska jag prata med då? Vem är lika nördigt insnöad? Vem skulle finna lika stort nöje i alla dessa tusentals skitfakta – sådana som jag mer eller mindre ofrivilligt packar hela huvudet fullt med – kring ett ändlöst antal filmscener, om regissörer, skådespelare, filmmusik, manusförfattare, effektmakare, producenter……..?

hellraiser

Missförstå mig inte, jag omfamnar gärna min nördighet, helhjärtat! Men ibland kryper den där bisarra osäkerheten upp, den där som får mig att plötsligt låtsas inte veta och inte minnas. Någon där ute i cyberrymden – till exempel min vän PsykologPer – som kanske kan bekräfta mitt ovanstående försök till självdiagnos, eller som kanske har nån annan smart förklaring till varför detta sker?

nightmare before xmas

Kunde jag hitta något sätt att tjäna pengar på min kardborrehjärnas förmåga att suga åt sig intressanta, fåniga, värdelösa och mikroskopiska filmfakta – så skulle jag fanimej vara miljardär!!

3 thoughts on “Fel i huvudet…

  1. Jag tycker du SKA släppa loss dom. Ibland kan det bli ett bra bryt mot inkörda banor som är allt för djupt rotade. Men vad vet jag, jag gillar bara film 😉

  2. Jag tycker inte alls det är nördigt – det är imponerande!

    att det skulle vara “nördigt” är nog en känsla som ligger kvar från tonårstiden – då korkade jämnåriga använde ordet “NÖRD” för att försvara sin egen dumhet eller sin egen brist v att besitta någon specialkunskap.
    Normala vuxna människor blir imponerade av kunskap som din – och de som inte blir det utan tycker att det är “nördigt” befinner sig tragiskt nog fortfarande i tonårsstadiet.

    Var STOLT över dina kunskaper om film och filmmusik!

  3. Har det någonsin hänt att folk har reagerat på det sättet? Och det måste väl finnas sjukt många forum för filmintresserade på internet? Där kan du nörda loss till 100%! Alla människor behöver ägna dig åt något som verkligen intresserar dem, annars gör man våld på sig själv.

Leave a Reply

