Big bada boom

Det är egentligen galet hur lite kontroll man har över hur ens liv ska utveckla sig…

Jag och Inger har varit tillsammans sedan 2002, det är över tio år och det längsta förhållande jag någonsin varit i – vi har bott ihop sedan slutet av mars 2003. Under alla dessa år har vi rest lite varstans över hela världen tillsammans och vi har haft jättekul ihop!
Men någonstans på vägen slocknade glöden…..
Vi har inte bråkat särskilt mycket och vi har väl egentligen aldrig varit riktigt arga på varandra, men det där som gör att man inte bara är kompisar utan något mer har försvunnit, och det har gjort det för ganska länge sedan.
Vi har hållit ihop ändå, kanske lite för att det känts tryggt eller för att man liksom vet vad man har – och vi bråkar ju som sagt inte, så det har väl varit bekvämt… Men, tragiskt nog, är det antagligen mycket för att det skulle vara för ansträngande att flytta isär, med allt vad det innebär i form av att skaffa nya lägenheter, dela upp saker, packa, flytta……..
Jag vet att jag i flera år känt att jag är i förhållandet, men mitt hjärta är det inte, och det har känts lite sorgligt, men på något vis har jag väl hela tiden försökt intala mig själv att det ska vända. De senaste åren med mindre och mindre övertygelse.

Det var först när jag plötsligt insåg att mitt hjärta inte bara flyttat ut, utan faktiskt bosatt sig hos någon annan, som allt säckade ihop. Hur mycket jag än tycker om Inger som en vän, så kunde vi ju inte längre vara ett par.
Så, oerhört lång och jobbig historia kort; Jag och Inger har, efter drygt tio år och två månader, separerat. Vi bor fortfarande ihop i den lägenhet där vi bott sedan juni 2003, men kommer inom kort flytta isär.

Vi är inte arga på varandra, vi bråkar inte och har – enkelt uttryckt – ‘no hard feelings’ gentemot varandra, faktum är att när vi vissa dagar sitter tillsammans i soffan framför tv’n och umgås med våra datorer, så är vårat förhållande precis likadant som det varit de senaste åren – och det är antagligen därför som det nu är över.

Det var det om det.
Det finns mer att skriva. Mycket, mycket mer.
Den snart 40-åriga jag, som borde vara cynisk, avtrubbad och bitter, är ju nämligen galet förälskad!
-Men jag lämnar det till en annan gång.

2 thoughts on “Big bada boom

  1. Ett stort, bra, viktigt beslut. Det kommer nog att bli det bästa för alla inblandade. Det var väl inte helt otippat med tanke på hur du skrev förut. Och grattis så himla mycket till förälskelsen!

Leave a Reply

