Lövås!

Helgen började bra, fortsatte i samma stil och lär avslutas matchande.

Vi åkte iväg mot Lövås på lördagförmiddagen, och väl där fick jag träffa Maritas pappa Pelle och hans fru Anita, samt hennes – Maritas alltså – syster (som jag träffat en gång förut) och hennes man (som jag inte träffat förut).

Efter att ha umgåtts en liten stund hemma hos pappa Pelle & Anita bar det iväg – till fots – ett hundratal meter bort till det stora huset, där jag fick träffa…alla andra!
Det var brödrapar, kusiner, kusinbarn, barnbarn, mostrar och fastrar. Namnen och släkttrådarna snurrade runt i mitt huvud, och jag kommer inte ens ihåg hälften! Men vad jag faktiskt minns är att det var förbannat trevligt folk! ALLIHOP!

Mat & fika i parti och minut.
-Galet god hemgravad lax med egengjord gravlaxsås.
-Minst lika god varmrökt lax!
-Sallader av alla de slag!
-Pizzasmakande matmuffins (tur att ni gjorde en sats till, Anya och Ragnar!).
-Grillat (kyckling, fläsk och tunnskuret älgkött)
-Vitlöksdoftande potatisklyftor (som jag och Marita påtat ihop).

You name it, där fanns fanimej ALLT!

Fikabordet bjöd på fem sorters pajer, jordgubbar, glass, grädde, nutellasås…

Jag kände mig som en ballong när vi senare på kvällen vaggade tillbaka.
Vi bäddade ner oss i stugan bredvid (Lisas Stuga) och jag somnade ovaggad klockan 22.00, sov som en stock i sju hela timmar, gick då upp (klockan var alltså 05) och var sedan ute och promenerade i två timmar. Gick tillbaka till stugan, lade mig bredvid Marita och plippade runt på mobilen i en timme. Somnade sedan om och sov i ytterligare två och en halv timme, till 10.30, då vi bägge gick upp! Länge sedan jag sovit så bra!
(Alla räknekunniga inser nu att sås-Marita sov tolv och en halv timme…)

Vi bilade tillbaka, via Lycksele, Vindeln och Tvärålund, och just nu sitter jag i soffan, väntandes på att klockan ska bli ‘Dags att gå på bio och se Despicable Me 2’.
Borde lägga ut lite bilder här först dock… So, here goes:

Lövås_1

Lövås ligger vid Världs Ände… 🙂

Lövås_2

Lövås_3

Lövås_4

Riktiga män grillar med svetshandskar!

Lövås_5

Lövås_6

Inne i ladan var det som ett litet museum med allehanda gamla föremål man kunde botanisera bland… MYCKET kul!

Lövås_7

Nere vid tjärnen (Lomtjärn) såg jag och Marita en grotesk spindel! Minst 4-5cm mellan benspetsarna! Det visade sig – efter lite efterforskning av Marita – vara en spindel av arten Kärrspindel – vårat exemplar bar dessutom på en smockfull äggsäck!

Lövås_8

Lövås_9

…och välkommen kände man sig!

One thought on “Lövås!

  1. Vilken härlig start på semestern. Trevligt umgänge, god mat och skön sömn. Precis som det ska vara. Du låter tillfreds, underbart.

Leave a Reply

