DVD-spelare och lokala grönsaker…

Har nu – såhär i löningstider – köpt ännu en filmspelare till vardagsrummet.
Varför, undrar ni säkert. Jag har ju en finfin bluray-spelare som är fullt kapabel att även spela dvd’er!
Men den är av märket Pioneer, som är ökänt svåra att koda om så att de blir regionsfria – något som är ett måste då säkert en tredjedel av de 600+ filmerna jag har är i “fel” region (mestadels reg1). Jag letade givetvis efter ett sätt att koda om den apparat jag köpte för x antal månader sedan, men blev ganska snabbt tragiskt förvissad om att det inte gick.

Sagt och gjort.
Jag stod först inne på Clas Ohlson och höll i en Philips DVP2880, som jag kollat upp var omkodningsbar. Den kostade blygsamma 399kr, men girigbuken i mig hade även hittat en annan spelare, av märket Andersson, på NetOnNet. Den spelare kostade bara 299kr och den var dessutom regionsfri redan vid köpet! Kanon, tänkte jag och tog mig dit, tvekade en bra stund då jag inte var helt säker på ifall ljud-utgången på den skulle funka med tv’n och/eller hemmabioanläggningen.
Men vad fan, det där fixar jag nog på nåt sätt…….

Väl hemma lade sig ett moln av irritation och återhållen vrede över hela vardagsrummet, då jag insåg att det gick fanimej inte ALLS!!!

Två minuters stirrande på alla grejer på bordet resulterade i att jag åkte tillbaka till NetOnNet och lämnade tillbaka den lilla skitmaskinen, åkte sedan vidare tillbaka in till stan och rusade in på Clas Ohlson, högg den där Philips-spelaren och var tillbaka ut igen mindre än fem minuter efter jag gått in!
Väl hemma kopplade jag ihop allting – något som gick förvånansvärt smidigt – och satte mig sedan på golvet framför tv’n för att testa allt!

Först in med en region2-film, valet föll på ‘Mission:Impossible’, den första i serien med Tom Cruise.
I med skivan, på med tv’n, tryck play.
Bild på tv’n, höj volymen på tv’n, ljud kommer därifrån.
So far so good.
På med Bluray-enheten, ställ in rätt ljudkanal, ljud kommer därifrån också.
Wunderbar!
Nästa steg.
Plocka ur filmen, stäng av maskinen, sätt på den igen.
Dags att göra den regionsfri – med hjälp av info hämtad från Videohelp.com.
Välj “settings”.
Bläddra ner till “preferences”.
Tryck “nästa kapitel”, “föregående kapitel”, “nästa kapitel”, “föregående kapitel”.
Regionsval-menyn dyker upp på skärmen.
Bläddra uppåt tills det står 0 (noll) istället för 2.
Klart!
Dags för test 2.
In med en region1-film – bara för sakens skull blev den ‘Mission:Impossible III’.
Upprepa testproceduren ovan.
Inse att bilden faktiskt dyker upp på tv’n…
…samt att ljudet kommer såväl från tv’n som från hemmabiohögtalarna.
-JUBLA!

Inte ofta – känns det som – som sån här skit faktiskt fungerar till 100%, men nån gång ska det väl lyckas, och idag var “nån gång”.

Har för övrigt varit på Bondens Marknad nere på stan idag. Jäkligt kul, faktiskt. Lokala grönsaksproducenter (samt producenter av annat, mestadels ätbart, så som bröd, honung mm mm) säljer sina grejer i små marknadsstånd. Morötter, sallad, gurka, broccoli…you name it!
Tyvärr är det bitvis sjukt dyrt – vilket liksom reducerar hela marknaden till “bara” en kul grej. Något man kan handla lite ifrån som en kul grej, eller som ett lyxtillskott någon gång då och då, men som man aldrig skulle kunna “vardagsshoppa” från.
Efter att ha vandrat fram och tillbaka några varv så köpte vi två små morotsknippen och två stycken vitlökar, och betalade totalt 70 kronor… Mmm, jag sa ju att det var dyrt.
-Men visst, morötterna var jättegoda.

Var runt lite varstans på stan, efter att vi vandrat klart på marknaden. Bland annat var vi inne på Hemmakväll, där jag insåg att jag är sjukt ouppdaterad då det gäller nyutkomna hyrfilmer. Skulle nog kunna hyra tre filmer i stöten, tre helger på raken, och bara se filmer jag inte sett – men faktiskt TÄNKT se “då det begav sig”.
Som tex ‘Jack Reacher’, ‘Flight’, ‘Cloud Atlas’, ‘Jack the Giant Slayer’,’Last Stand’, ‘Chainsaw 3D’ mfl…
Hyrde ingen film dock, men investerade i en dvd-film, har nämligen ännu ej köpt senaste Bond-filmen ‘Skyfall’, så jag passade på då jag ändå var där inne och stod och kände mig rik.

Och apropå filmer;
Under Zombierun i Sävar var det en av löparna som hade en actioncam monterad på ena axeln, och resultatet av detta lilla tilltag blev mer än bara lite coolt! For you viewing pleasure, Christoffer Granbergs zombie-lopp:

Har även lyckats hitta lite fler bilder på mig själv i zombietagen:

work in progress

the merry band of zombies

quite dead

 

3 thoughts on “DVD-spelare och lokala grönsaker…

  1. Låter som att jag skulle investera i en sån DVD…eller så är det onödigt… Kul att det blev “nån gång” idag.

    Jag har Flight, kan skicka den eller ta med om så önskas😀

    • Det var ju inte en alltför stor kostnad om man säger så…
      Fast då hade jag iofs såväl HDMI-kabel och ljudkablar sedan tidigare. Med dessa som tillkommande kostnad lär det väl bli uppåt 600kr totalt.
      Den var dock pytteliten, som en bredbandsrouter ungefär, med en yttepytteliten fjärrkontroll. Så den tar ju ingen större plats, och verkar hittills funka hur smidigt som helst.🙂
      Ang. ‘Flight’, behåll den där nere du. När jag väl får tid att hyra film så lär den ha hamnat på billighetshyllan och kostar då bara en tjugolapp för en hel vecka.😀

  2. Härligt när tekniken samarbetar (jag är absolut INGEN vän av teknik – instruktionsböcker är min värsta fiende…).

    Här hemma har maken skaffat Netflix (en gratismånad utan förbindelser = värt ett test) vilket resulterat i att sonen sett “Bärgarens hejdlösa historier” typ 20 ggr och mamma o pappa gjort två försök med “Dark Knight Rises” – första försöket somnade…..guess who – japp! MAMMAN😉, andra försöket sågs filmen klart…..men mamman höll sig inte vaken för att se upplösningen i slutet😉
    (What can I say – jag är en TRÖTT småbarnsförälder).

    KRAAAAAAAAAAAM!

Leave a Reply

