Riddick!

Okej, då har jag sett den tredje filmen i det som kommit att bli Riddick-serien då…

Riddick1

Den blev, som väntat, sågad lite här och var. Det blev föregångaren, ‘The Chronicles of Riddick’, också. Den första filmen, ‘Pitch Black’, blev det dock inte, kanske beroende på att den inte gjorde lika mycket väsen av sig – men troligast för att den, på grund av/tack vare bristande budget, fokuserade mycket på karaktärsutveckling – något som är förhållandevis billigt att göra – istället för bombastiska specialeffekter och action (som givetvis är förhållandevis dyrt att göra).

Jag vet inte vad jag ska säga annat än att jag gillar alla tre filmer.
Man får ta dem för vad de är, och inte låta den första filmen sätta tonen för resten av filmerna (i vilket fall man då antagligen skulle förvänta sig något annat än action och äggskalstunna klichékaraktärer, och såklart bli besviken).
Det är popcorn-värdig sci-fi action. Tveklöst underhållande, våldsamt och bitvis riktigt spännande! Titelkaraktären är precis sådär iskallt cool som han SKA vara, och trots filmens alla fel och brister så kan jag liksom inte låta bli att vilja se mer av honom! Hoppas därför på ännu en film i serien, men betvivlar att det kommer hända, eftersom det tydligen fanns grava finansiella problem kring denna tredje del.

Min enda egentliga kritik:
I den första filmen kretsar allt kring ett långt förlopp av strandsatta överlevare av en rymdskeppskrasch. Man får följa dem från krasch till slutgilitgt öde, och det hela känns som en sluten cirkel.
Den andra filmen är storslagen så det förslår, men den följer trots allt en karaktär från ena änden av ett spår till – om inte slutet så i alla fall en tveklös vändpunkt i dennes liv, och det känns som ett naturligt slut när eftertexten rullar.
Här däremot känns det som en tvåtimmars-episod i en serie. Det är inte mycket till cirkel att sluta, utan det känns som att man bara fått titta in mitt i en berättelse under en kort stund, utan att se vare sig början eller slut. Det känns – utan att mena detta som kritik mot kvalitén – som ett avsnitt i en tv-serie.

Men, som sagt, det gör den inte mindre underhållande, utan snarare lämnar den en önskandes att man kunde gå tillbaka till biosalongen nästa vecka och se ett avsnitt till!

-Ja, jag inser att det finns de som antagligen tycker att jag verkar lobotomerad när jag skriver detta, men SO WHAT! Det är minsann inget fel på min hjärna, den är hekaac klma mao99a %4lal,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,öaöä aöd 

Leave a Reply

