Atlantic Film = ingen respekt för klassikerna.

Tryckte nyss på ‘skicka’ i mailet med följande innehåll:

“Hej, Atlantic Film!

För bara någon dag sedan köpte jag er utgåva av Capricorn One (1978).
Jag äger redan denna film på region1-dvd, inköpt 1998, så syftet med mitt köp nu var enbart att få tag på en version med svensk text.

Jag och flickvännen såg filmen igår – hon för första gången, jag för femtioelfte gången – och jag var den som blev besviken.
Vem hos er tyckte att denna dvd-transfer var god nog att låta folk betala pengar för??

Ljudet var burkigt, och alla höga ljud, all kraftfull musik (av vilket Capricorn One har en hel del) och till och med konversationer med höjda röster fick mina hemmabiohögtalare att låta trasiga.
Formatet på bilden var konverterat till ett som gjorde att bilden såg ut att vara utdragen – den var dessutom tidvis blurrig, nästan ur fokus! Och nej, det hjälpte inte att ändra bildformatet på min tv.
Värst av allt var dock svärtan i bilden och dess kontrast mot ljusare partier. Svärtan i sig var ganska usel, den liknade mer en mörkt grå nyans, men då ljusare partier dök upp i bilden under mörka scener så lämnade de ljusa partierna spår – “skuggor” – i bilden! Dessa blev kvar tills sceneriet ändrades till något ljusare. Exempel: Hela förtexten är röd text mot svart bakgrund, och skuggor av varje textrad stannade kvar i bild – ovanpå varandra tills det såg ut som en total röra över hela tvrutan – genom hela introt och ända fram tills dess att bilden ljusnade (solen går upp bakom rymdfärjan).

Detta hände flera gånger under filmen.

Så fort vi hade tittat klart på den gick jag och hämtade min 15 år gamla region1-dvd och stoppade in den i min region1-spelare, för att försäkra mig om att det inte var min nya tv som bar skulden – men nej, bilden var knivskarp, ljudet likaså. Svärtan var svart och ljusa partier lämnade inga skuggor kvar i bild.

Så, återigen; Vem hos er var det som kollade på denna version och tyckte att “ja, den här skulle JAG betala för!”?

Tacksamt nog kostade den inte mer än 39 kronor, och jag antar att det är så att man får vad man betalar för… Jag tycker bara att det är tråkigt att ni inte ställer högre krav på er själva och att ni inte visar filmklassiker mer respekt än så.

Mvh
Mikel Karlsson
Umeå”

2 thoughts on “Atlantic Film = ingen respekt för klassikerna.

Leave a Reply

