Svar från Atlantic Film!

Det tog lite tid – sjutton dagar för att vara exakt – men till slut fick jag faktiskt ett svar från Atlantic Film, angående den usla kvalitén på en av deras dvd-filmer (se tidigare blogg).
Jag måste säga att jag hade följande förväntningar på responsen på det mail jag skickade till dem:

1) Ingen respons.
2) Om respons så i sådana fall bara ett “formsvar”.

Men Atlantic Film överraskar genom att faktiskt komma med ett personligt och ärligt svar på mina ganska hårda frågor….

“Hej Mikael!

Vi beklagar att kvalitén på din DVD inte var bra. Atlantic Film släppte Capricorn One år 2004, och ibland så finns det bara inte en bättre master att få fram på gamla klassiska filmer. Det är tyvärr si och så med viljan att göra ordentliga restaureringar, och vi är själva för små för att bekosta sådant. NTSC (region 1) och PAL är helt olika system, så det är helt rimligt att anta att det vid den tiden helt enkelt inte fanns något bättre val för en PAL-utgåva.

Idag finns det helt klart en bättre master att tillgå till Capricorn One även för PAL, så den skulle ha varit vårt självklara val för en nyrelease. I och med HD-revolutionen så har också gränserna mellan PAL och NTSC suddats ut lite mer.

Förhoppningsvis så kommer din nästa Atlantic-film att göra dig mycket nöjdare, för vi jobbar hårt med kvalitetssäkring och att få fram bästa möjliga master till varje release.

vänliga hälsningar

Anneli Engström
Atlantic Film”

-Good on you, Atlantic! Jag köper det svaret.
All heder!

One thought on “Svar från Atlantic Film!

Leave a Reply

