Gravity

Ju mer jag tänker på det desto bättre blir denna film…

Efter att ha varit på bio i lördags och sett Alfonso Cuaróns Gravity så kände jag instinktivt att det här måste ha varit en av de mest spännande filmer jag någonsin sett. Det var knäpptyst i biosalongen under de 90 minuter som filmen pågick, så jag antar att jag inte var de enda som tyckte att den var syrebristframkallande.

Men efter ett tag började andra aspekter göra sig hörda, andra synvinklar som ju mer jag tänker på det faktiskt är viktigare i sammanhanget än själva spänningsmomentet.
Givetvis kan jag inte gå in på detaljer, det skulle förstöra för de som ännu ej sett (och alltså BÖR se) denna film, men vad jag dock kan säga är att det inte är panikkänslan och ångesten som dröjde sig kvar hos mig efteråt, utan den märkligt hoppfulla känslan av att tvingas lita till sig själv. Att tvingas till avslut med andra och försoning med sig själv. Att försöka se genom panikdimman och hitta en väg ut. Att, enkelt uttryckt, tvingas vara ensam när det är som allra jävla jobbigast!

Det finns delar av Gravity som jag nog skulle kunna snöa in på och diskutera ett tag, men givetvis inte utan att avslöja saker, så det låter jag bli.

Se gärna denna film, som nog gör sig allra bäst på bio.
-Det är värt tiden och pengarna!
(Men skit i att se den i 3D – allt den extra dimensionen gör är att distrahera).

gravity_JM

Leave a Reply

