Alltings förgänglighet…

…eller något annat djupt, men mindre pretantiöst.

Var och hälsade på min mormor och moster idag.
Det var inte igår.
Det var inte ens i förrgår…

Lite tragiskt nog är det så att jag antagligen inte hade tagit mig för att vara förbi där idag heller, om det inte varit så att min moster ringt och mer eller mindre rent ut frågat ifall det inte var så att vi ville komma förbi och hälsa på – innan mormor går ur tiden.

Hon är dålig, mormor.
Riktigt dålig.
Sådär så att man undrar ifall hon är medveten om att man befinner sig i rummet.
Sådär så att man inte riktigt vet ifall man ska gråta – eller gråta lite till.

Jag skulle vilja skriva så otroligt mycket.
Om hela den situation som min snart 80-åriga mormor och hennes yngsta dotter – min moster – befinner sig i.
Om alla tankar som vandrade genom huvudet då jag satt där och tittade på henne.
Om att jag för första gången på jag vet inte hur länge faktiskt gav henne en puss – i pannan – då jag sade hej då till henne innan jag gick, väl medveten om att det antagligen är sista gången jag ser henne i livet.

Om alltings förgänglighet…

Då man sitter och tittar på någon som i korta ögonblick av klarhet tycks önska sig bort från allt, så får man snabbt lite perspektiv. När syn, hörsel, rörelseförmåga, matlust och mental närvaro tagits ifrån en…så känns det som att det egentligen bara är grymt av livet att hänga kvar i en.

-Midvinternattens köld är hård…

One thought on “Alltings förgänglighet…

  1. Det (förmodligen) sista jag sa till mormor var:

    – Allting kommer att bli bra mormor…….TILL SLUT så blir allting bra….

    Sorgligt…. 😦 Svårt att acceptera att döden är en del av livet… 😦

    KRAAAAAAM! ❤

Leave a Reply

