ÅRSLISTAN 2013

Lånar rubriker från tidigare årslistor (faktiskt så långt tillbaka som 2007), och inser att film alltid har – och troligtvis alltid kommer – att få stort utrymme.

-Så, here we go..

2013 års…

…bästa på bio:

Django-Unchained-Poster
Django Unchained

-I början av januari bänkade jag mig i en av Filmstaden Umeås salonger för att se Tarantinos senaste, och räknade väl kanske med att bli underhållen, men var samtidigt ganska övertygad om att jag inte skulle bli helt frälst. -Men Halleluja!!
Django är Tarantinos bästa hittills. Och observera nu att jag inte säger “bästa sedan Pulp Fiction eller något sådant, utan jag anser helt enkelt att detta är hans bästa!

Les-Miserables-Movie-Poster
Les Miserables
-Efter fem minuter av obekvämt vridande på kroppen innan hjärnan hunnit vänja sig vid att ALLA repliker framfördes sjungande, så sögs jag in i handlingen – och mot slutet satt jag med glansiga ögon och försökte återhämta mig. Fantastisk film!

Hundraåringen
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
-Jag är så sjukt svårflörtad när det gäller svensk film. Sådär riktigt jobbigt motsträvig. Men den här verkade ganska kul, om man läser baksidan på boken den bygger på och av trailerna att döma. Så jag tyckte att jag nog skulle ta och se den på bio trots allt – redan det är ett stort steg.
Att Hundraåringen sedan var en av de roligaste (och inte bara roligaste svenska) filmer jag sett på länge måste ju ses som en ren triumf i sammanhanget! Rekommenderas!

¤ ¤ ¤

…sämsta på bio:

A Good Day to Die Hard
A Good Day to Die Hard

-Har sett en massa filmer på bio i år som jag inte var särskilt imponerad av, och som skulle kunna hamna här… Men den femte filmen i Die Hard-serien var så överdjävligt pissdålig att den med lätthet konkurrerar bort ALLA andra filmer från sämst-listan!
Bruce Willis, what the fuck happened??!!

¤ ¤ ¤

…bästa bioupplevelse:

gravity
Gravity

-Det är fantastiskt att se en film på bio som påverkar den annars så lättdistraherade biopubliken så till den milda grad att det är KNÄPPTYST i hela 90 minuter. Verkligen knäpptyst!!
Filmen i sig var otroligt spännande, och hade ett djup som växte ju mer man efteråt begrundade den.

¤ ¤ ¤

…bästa på dvd:

The-Walking-Dead-the-walking-dead-15760941-1748-1070
The Walking Dead
-Fick första säsongen av denna tvserie av Inger förra året, till lika mycket glädje som besvär. Å ena sidan “Hurra, en skitbra tvserie som jag gärna vill se mer av!” Å andra sidan “Åh nej, en tvserie jag kommer börja titta på men som det ännu inte finns något slut på!”
Men jag började i alla fall titta på den under detta år, och fastnade så till den milda grad! Köpte och såg klart andra säsongen på ett par veckor, och är nu halvvägs in i tredje säsongen – men känner viss panik eftersom det antagligen är ett år kvar innan fjärde säsongen kommer ut på dvd, och jag ser på IMDb att en femte säsong nu spelas in.

¤ ¤ ¤

…sämsta på dvd:

Capricorn One
-Köpte om denna fabulösa klassiker, eftersom jag tänkte att min textlösa, över femton år gamla region1-dvd nog kunde uppdateras… Men bild och ljud var inte bara sämre, de var ÜBERSÄMRE! Såg den en gång och lade den sedan direkt i skamhögen med filmer som skall ges bort!

¤ ¤ ¤

…trailer:

Svårt att välja något annat är trailern till ovan nämnda Gravity, som lämnar en med en påtaglig panikkänsla i hela kroppen:

¤ ¤ ¤

…klimax (som i jobbigt sådant):

Mängden arbete innan julledigheten.
-Flera gången trodde jag inte riktigt att det var på allvar, när man samlade ihop alla arbetsordrar och räknade samma allt som skulle göras…på en och en halv tjänst. Det skulle ju aldrig fungera. Aldrig! Och tänk, det gjorde det inte heller, utan alla fick hjälpa till ute i tryckeriet för att se till att allt blev klart.
“Se här vad bra det går när man hjälps åt” sades det – medan jag inte kunde låta bli att undra “Är det verkligen meningen att säljavdelningen ska sälja mer än produktionsavdelningen har möjlighet att producera?”

¤ ¤ ¤

…mest förväntade:

Mitt tio år långa förhållande med Inger föll – de sista åren – knappast under rubriken Höjden Av Romantik, så när det i början av detta år tog slut var det nog, om än vemodigt och sorgligt, något av det mest förväntade som hänt i år.

Det var däremot långt över förväntat att vi fortfarande skulle vara mycket goda vänner, som faktiskt kan konversera med varandra och spendera tid ihop, och jag är otroligt glad för det!

¤ ¤ ¤

…avslut:

Ovan nämnda uppbrott resulterade i att jag efter tio år flyttade från Istidsgatan 17, vilket bortsett från föräldrahemmet är den plats där jag bott längst tid.
Kändes mer än bara lite konstigt att plocka de sista sakerna från den ekande tomma lägenheten, stänga dörren och lämna nyckeln hos hyresvärden.

¤ ¤ ¤

…överraskning:

Att inse att man blivit kär i någon är nog alltid överraskande.
Att inse att man blivit kär i någon annan än den man har ett förhållande med är såväl överraskande som besvärande.
Att inse att man blivit kär i någon som – liksom en själv – är i ett långvarigt förhållande är…jobbigt. Krampframkallande så.

Men så blev det, och det var för starkt för att ignoreras.
Och att jag just nu sitter och skriver detta i soffan i vardagsrummet i min och Maritas gemensamma fyra på Carlshem – är tveklöst årets överraskning!

19 timmar innan avresa.

¤ ¤ ¤

…äckligaste:

Då jag och Marita i somras var några dagar i Paris, så blidde det en av dagarna en riktig trerätters med vin och hela balunsen (det blev vin och mat ganska ofta, men sällan massor av rätter på en gång). Nåväl, då det var dags att beställa förrätt så tvekade jag mellan ett par saker och frågade den trevliga servitören vad han rekommenderade av de två rätter jag tvekade mellan – varpå han föreslog ett tredje alternativ; Fois Gras.
Jag frågade vad det var (för nej, jag hade ingen aning) och han gjorde sitt bästa att förklara, men jag fattade i alla fall inte och det slutade med att jag beställde en parma- och melonsallad… Men i ärlighetens namn hade jag nog valt något annat ändå – även om jag förstått vad han menade då han förklarade. En kort Google-sökning senare på kvällen avslöjade nämligen att Fois Gras är:

…levern från gäss eller ankor, som har blivit onaturligt gödda för att deras lever skall bli extra fet. I Frankrike tvångsmatas fåglarna enligt en metod som på franska kallas ‘gavage’ vilket innebär att ett långt rör förs ned i djurens matstrupe och därefter pumpas en fett- och kolhydratrik matblandning ner i strupen via röret. Detta upprepas två till tre gånger om dagen i ungefär en månads tid innan fåglarna slaktas. I andra länder kan dock levern produceras med naturlig matning.
Gavage är förbjuden i ett flertal länder, däribland Sverige.

¤ ¤ ¤

…pryl:

Exxent Juicepressen jag tog (som i fick, inte stal) från jobbet tror jag nog får räknas till årets pryl. Så otroligt gott med färskpressad apelsinjuice!

¤ ¤ ¤

…bästa köp:

Skulle kanske kunna nominera Pioneer-BluRay-hemmabioanläggningen jag köpte för vad den nu kostade…ett par-tre tusenlappar eller så, men ur ett rent valuta för pengarna perspektiv så var den yttepyttelilla Philips-dvd-spelaren som jag köpte på Clas Ohlson för under 400 kronor betydligt bättre!
Lika kristallklar bild på dvd-filmerna som BluRayspelaren och eftersom ljudet går via den senare så är ljudet lika bra, och dessutom gick den att göra regionsfri (vilket var anledningen till att jag köpte den).

¤ ¤ ¤

…sämsta köp:

Svårt det här… Köper ju sällan dåliga grejer.🙂
Men valet att köpa “Blåa Bumlingar” (ni vet, godiset) måste nog räknas som extra dumt – särskilt eftersom jag köpte dem med syftet att kombinera dem med vodka och försöka göra en ny sorts godisshot… Det smakade gammal härsken hostmedicin, och jag gav bort hela satsen (hade tänkt hälla ut det i vasken, men en av raggarna ville – såklart – ha det).

¤ ¤ ¤

…nyårsmeny:

Planerades igår, och kommer se ut på följande sätt;

Förrätt:
Cheviche
(räkor, frästa pilgrimsmusslor, mango, gurka, chili, avokado, lime, vitlök)

Varmrätt:
Ryggbiff med ugnsbakade potatishalvor och rödvissås

Efterrätt:
Vaniljpannacotta med chokladmousse

¤ ¤ ¤

…bok:

Kan just nu inte minnas ifall jag ens läst en endaste bok i år!
Ganska tragiskt, egentligen.

¤ ¤ ¤

…foto:

Måste ju vara mitt nya körkortsfoto!

972049_570853569619442_1052737419_n

¤ ¤ ¤

…insikt:

Att jag ibland måste lära mig räkna till tio, ta ett djupt andetag och gå därifrån.
Kanske något jag borde insett tidigare kan man ju tycka, men bättre sent än aldrig.

¤ ¤ ¤

…låtar:

Jag och aktuell musik är ju inte riktigt bästa vänner.
Men det som jag tveklöst kan säga har spelats oftast under detta år är Alice In Chains fantastiska skiva ‘Dirt’, som inte innehåller ett enda dåligt spår!

¤ ¤ ¤

…bedrift:

Det vansinnes-snabba inställandet och tryckandet av 50st superläckra ‘Metal’-tshirts tror jag måste räknas som min största bedrift detta år. Inte bara var det svårt (tre färger med kant-i-kant passning) och skulle vara klart på nolltid – utan det blev jäkligt snyggt också!

mms_20131231

¤ ¤ ¤

…maträtt:

Marita gjorde en chiligryta på älg-högrev som var så djävulskt god att hälften hade varit nog, så det är helt klart årets maträtt!
Har tiggt och bett om att hon ska göra den igen efter nyår!

¤ ¤ ¤

…klädesplagg:

Kalsonger får bli årets plagg, eftersom det är det plagg jag köpt flest av i år.
Minst tolv par, men säkert fler.

¤ ¤ ¤

Det var det, och jag kan redan nu säga att det blir inga egenavsmällda fyrverkerier detta nyår, nästan enbart för att det utlovats regn – och inget är så deprimerande som att stå ute i regnet på nyårsafton och smälla av dyra krutburkar vars krevader man ändå inte ser i diset.
Så det blir tolvslag inomhus, med en Irish Coffee istället för bubblig champagne (Irländaren är ändå godare än Fransmannen).

Nästa års höjdpunkter lär bli
-ett stycke dop i början av februari (min yngsta systerson, Elliot)
-en fyraveckorsresa till Thailand i juli
samt
-en 40-årsfest i december… Ja, jag fyller förti, tamejfan!

Men innan dess:

GOTT NYTT ÅR!!!

One thought on “ÅRSLISTAN 2013

  1. Kan hålla med om att Django var bästa biofilmen (vet dock inte om jag sett så många andra filmer på bio i år..) och den står sig ännu efter att vi såg den under julhelgen🙂
    Yeey för att jag lyckades med TWD😉
    Årets foto var ju KLART lyckat, skulle dock vilja se dig göra samma min då polisen nångång stannar dig hehe

    Jag är också jätteglad, och otroligt tacksam, över att vi har så bra kontakt fortfarande! KRAM

Leave a Reply

