Evil Dead (2013)

Okej, så nu har jag äntligen sett den nya Evil Dead-filmen…

Vet inte riktigt vad jag ska tycka faktiskt.
Visst, den bjöd på precis det som trailern utlovade. Blod, våld och och groteskheter, lastade på varandra som ett välbalanserat parti Jenga. Gissningsvis bjöd den även på en rejäl dos skräck – jag kan i alla fall tänka mig att den hade varit betydligt läskigare att se på bio än hemma i vardagsrummet.

Den gjorde en hel del krystade – oftast fåniga – blinkningar åt såväl den första som den andra Evil Dead, från 1981 respektive 1987, två filmer vars regissör/författare (Sam Raimi), producent (Robert G. Tapert) och huvudrollsinnehavare (Bruce Campbell) även står som producenter bakom denna nymodighet.

2013-års Evil Dead ändrar på de ursprungliga spelreglerna, bryter mot sina egna regler och tappar därmed bort mig någonstans på vägen. Det känns som att det här är en helt annan sorts film, som säkert skulle kunna stått på egna ben, utan Evil Dead-kryckan, men den hade då antagligen inte fått på långa vägar lika mycket uppmärksamhet (å andra sidan hade kraven från ursprungsfilmernas stora fanskara inte varit lika höga heller…).
Jag kan uppskatta själva filmskapandet, skådespelarinsatserna och – givetvis – de fabulösa effekterna. Men som en del i Evil Dead-universumet så stör jag mig på saker, måhända detaljer – men så pass många detaljer att det inte går att ursäkta det.

Ett litet exempel, utan alltför mycket spoilervarning:
I Evil Dead-universumet tar demonerna över en fysisk kropp och åsamkar den – oftast i alla fall – rejäl skada. När den sedan tillfälligt lämnar kroppen, nästan uteslutande för att förvirra och psykiskt terrorisera de som försöker ha ihjäl den, så är alla dessa skador kvar.
Då demonen besitter karaktären Natalie (Elizabeth Blackmore) så skär hon av sig sin egen arm och hon träffas sedan i ansiktet av flertalet spikar från en spikpistol – och då demonen tillfälligt lämnar henne så står hon blödande på golvet med en halv arm och ansiktet fullt av spikar, och gråtande undrar vad som händer, varför hennes ansikte värker och gnyr om att hon vill åka hem.
Men vid ett senare tillfälle, då demonen lämnar en annan MILT SAGT sargad kropp, så blir allt okej… Inte ett enda märke finns kvar på den.

Jag skulle nog kunna snöa in på allt det jag störde mig på i denna film, men ska istället avsluta detta med att säga att Evil Dead (2013) inte är något ämnat för kräsmagade, den är inte ens ämnad för de som tål sådär lagom mycket – och den är absolut INTE ämnad för barn!
Men den känns inte heller som att den är något ämnat för fans av originalfilmerna.

Vad den dock är, är en helt okej – som i godkänd – ultravåldsam skräckfilm, som inte backar för någonting alls, utan plöjer på oavkortat och utan att blinka, men dessvärre utan någon vidare inlevelse.
Men visst, släck alla lampor och höj volymen på hemmabioanläggningen så lär den tveklöst fylla sitt syfte – att då och då skrämma skiten ur en, och mer än en gång få en må illa och vilja titta bort.

Evil_Dead

5 thoughts on “Evil Dead (2013)

  1. Ja, vad finns det att säga? Så länge det finns småglin som vill se sånt där skräp, så länge fortsätts det producera smörjan.

    • Vet inte om jag skulle kalla den tilltänkta målgruppen för “småglin” direkt, eftersom till och med trailerna för just denna film i vissa fall hade hög åldersgräns… För egen del så fascineras jag av filmer som denna mest för effekternas skull, inte mycket annat.

  2. Nu avsågs inte den fysiska åldern på småglinen utan den mentala åldern. Vissa fastnar och vissa går vidare och utvecklas. Vissa är nöjda med sin situation och stannar kvar där, ovetandes om att det finns något annat. Allt beror på vilken kontext man befinner sig i.

    • Förvisso sant…
      Men man kan å andra sidan inte döma någons mentala ålder efter vad han/hon (vägrar använda ‘hen’) väljer att titta på för film, eftersom samma film kan ses på olika sätt beroende på var åskådaren befinner sig rent mentalt. Jag vet att jag själv såg filmer som ung – som barn rent av – som underhöll mig då, och vissa av dem finner jag lika intressanta idag, fast på ett helt annat sätt, eftersom jag ser fler och/eller andra teman i dem som vuxen…
      Sedan kanske inte just DEN HÄR filmen kan göra anspråk på att ha några större nivåskillnader.🙂

Leave a Reply

