Kan inte vara sjuk…

Håller på att bli förkyld…igen!
Näsan är helt igenpluggad, halsen är svullen, huvudet känns som att det är fullt av bomull och ögonen svider och rinner.

Har bestämt mig för att sitta i soffan hela helgen.
Göra ingenting.
Hoppas…nej, TIGGA och BE om att det går över. Det är nämligen så att jag kommer gå till jobbet på måndag, och knappt ens feber kommer hindra mig.

“Men oj, har du ett så roligt jobb att du går dit trots att du är sjuk! Vad kul för dig!”

Nej, jag har bara för mycket att göra!
För mycket att göra och för lite tid att göra det på.
Det är inte bara jag heller.
Alla på jobbet har det exakt likadant, vilket innebär att;
A) Folk går dit trots att de inte mår bra, och smittar därmed effektivt ner alla sina kollegor. Det verkar till och med gå lite prestige i det, man gör sig lite halvstolt i hur pass dålig man är och TROTS det befinner sig på jobbet! Fan vad bäst man är!
och
B) Stressen över att ha arbetsuppgifter som täcker fler timmar än vad det finns på en arbetsdag (samt den konstanta stressen över bristande rutiner) gör såklart kroppen ännu mer mottaglig för allehanda infektioner.

Men vad finns det att göra?
Om jag inte är där så byggs det bara upp på hög, och jag känner en outtalad press att jobba extra, jobba över och jobba lite extra till då jag väl kommer tillbaka (nej, det är ingen som säger detta eller ens antyder det, men så är det bara, man måste ju ställa upp för det lilla företaget så att det inte går under……….).

Som det är just nu så VET jag att jag kommer gå till jobbet på måndag (förutsatt att jag inte tappar en arm eller börjar kräkas blod eller nåt sånt). Men ibland känner jag att det enda sättet att få en legitim anledning att vara hemma och friskna till är att stå där ute i tryckeriet och jobba tills man kollapsar.

Leave a Reply

