Jag vill inte bo i ruiner…

Kollar på nyheterna nästan varje dag, och har så gjort i många år – så oftast är det bara av vana. Det mesta som sägs går in genom ena örat och ut genom det andra. Det känns som att det antingen bara är värdelöst inrikespolitiskt tjafs, eller så handlar det om länder som aldrig varit sams och antagligen aldrig kommer att bli det heller.
Som allra mest sitter jag och suckar åt eländet.

Men nu.
Vad är det som händer här egentligen?

svenska nazister

Nynazistiska organisationer slår rot överallt i hela landet och ett – milt uttryckt – främlingsfientligt parti är det fjärde största av våra åtta stora partier, enligt Sifos väljarbarometer (13 april 2014).
Det slitna men väldigt talande uttrycket “jag är inte rasist, men…” verkar inte längre behövas, eftersom det uppenbarligen nu blivit helt okej att faktiskt vara rasist.
Det känns visserligen som att motståndet mot den här tragiska utvecklingen är stark, men det är ändå skrämmande att det går åt detta håll.

Och sedan har vi det här:

europa_1

Jamen kolla på det då för fasen!
Ukraina ligger precis DÄR!
Bara ett litet hopp på kartan!

Jag vet väldigt lite – för att vara helt sanningsenlig så vet jag mer eller mindre ingenting – om hur hela den här förbannade grejen startade. Men ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte heller! Det spelar nämligen ingen roll!
Det är på väg att bli krig.
Ett stort jävla otäckt skitkrig!

Som det ser ut i mina ögon och låter i mina öron:
Ryssland vill “hjälpa” Ukraina genom att ta över styret av hela landet.
Ukraina protesterar – såklart.
Men vissa fraktioner i Ukraina vill ha ryskt styre, och protesterar mot sitt eget land.
Ryssland hotar med att kapa gastillförseln för Europa om man inte får som man vill.
På andra sidan Atlanten mullrar USA att om detta fortsätter så kommer det att bli mycket, mycket kostsamt för Ryssland.

Och från vissa politikerhåll i vårat lilla land hörs nu plötsligt röster som tycker att vi ska utrusta våra stridsflygplan med långdistansrobotar – “i avskräckande syfte”.

gripen

Vad i helvete håller ni på med?!
Allihop!!

Sluta bråka!
Lägg ner!
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, eller göra.
Ibland vill jag bara ställa mig upp och skrika rätt ut…

GE FAN!

Jag vill inte bo i en utbombad ruin till stad. Jag vill inte vara ett av de där ansiktena på nyhetssändningarna. Ni vet de där man skulle se om man bodde i ett land där det inte är krig, och de visar ett reportage från “norra Europa, där konflikten nu har härjat i flera månader och miljontals civila fått sätta livet till då bombräder ödelagt stad efter stad efter stad”. Nyhetskameran sveper över en söndertrasad gata i valfri Svensk småstad, och smutsiga, trasiga och uppgivna ansikten tittar in i den och vädjar tyst om hjälp från omvärlden… Där de flesta apatiska nyhetstittare bara sitter och suckar åt eländet.

utbombad stad 1

Men ännu så länge kan jag sitta i min soffa på lördagsmorgonen, med fri tillgång till allt det internet har att erbjuda, med blå himmel och sol utanför fönstret och med faktumet att det är måndag i övermorgon och jag måste gå till jobbet som enda riktiga kvarnsten runt halsen… Så jag fortsätter köpa lokalproducerad mjölk och ekologisk sallad och jag fortsätter cykla fler gånger än jag åker bil. Jag fortsätter helt enkelt att försöka minska mitt ekologiska fotavtryck – för om det mot all förmodan faktiskt blir så att vi inte bombar varandra sönder och samman så kanske det vore bra om vi åtminstone slipper hålla ihop den här planeten med enbart god vilja och silvertejp.

earth_1-jpg

 

 

. . . . . . . . . .

 

Leave a Reply

