HELIX!

Bevistade i helgen – närmare bestämt på Den Helige Nationaldag – Svedalas främsta nöjespark.
Ni vet den där mysiga lummiga parken som ligger i framkant vad det gäller åkattraktioner men som man trots det skulle kunna vandra runt i flera timmar utan att åka en enda grej…bara för att man helt enkelt inte kan låta bli att trivas där.
-Nej, precis. Det är alltså inte Gröna Lund.

Jag är inte Religiös, men:
Ära vare Liseberg i höjden, och halleluja…tamejfaen!

Jag är absolut ingen sakkunnig auktoritet när det gäller berg-o-dalbanor, men eftersom jag har åkt 30 olika banor på totalt nio olika nöjesparker utspridda över 8 städer i fyra olika länder, så tycker jag i alla fall att jag har tillräckligt att jämföra med för att kunna skriva en rättvis recension.
So, here goes:

Liseberg-Helix_600x240

När jag första gången åkte Lisebergs fabulösa träbana Balder blev jag så sjukt imponerad. Den kändes som en, med svenska mått mätt, enorm satsning! Den utsågs rättmätigt till Världens Bästa berg-o-dalbana i trä både år 2003 samt två år senare, 2005 (den vann även European Star Awards priset för Europas bästa berg-o-dalbana i trä år 2013). Jag har inget negativt att säga om den alls, MEN den är dock fortfarande liten till formatet, åtminstone om man jämför med monsterbanorna i parker här och där i det stora landet i väst.
Så jag hade helt ärligt gett upp tanken på att någonsin kunna åka något motsvarande dessa vidunder, här, i mitt eget hemland… Tills nu!

Lisebergs fantastiska nya storsatsning, Helix, är inte likt någonting annat som finns i Sverige. Den är knappt ens likt något annat som finns någon annanstans i världen! Den är en otroligt genomtänkt, påkostad (200 miljoner kronor) och otroligt skön upplevelse!
Jag har slitit fram och tillbaka med hur jag ska kunna förmedla allt jag vill ha sagt om denna, såhär efter att ha åkt den två gånger, och bara vill få alla att förstå… Och kom fram till att jämförelser fungerar allra bäst.

-Där nästan alla berg-o-dalbanor har ett ‘lyft’ (en inledande uppförsbacke som vagnarna långsamt avancerar i) startar istället Helix med en nedförsbacke!

-Vissa berg-o-dalbanor, de som inte har uppförsbacken, inleds istället ofta med en ordentlig elektromagnetinducerad acceleration, något Helix inte gör – men den har istället två (2!) separata sådana accelerationer, sömlöst infogade mitt i åkturen.

-Många av de största mosterbanorna ligger, av utrymmesskäl, för sig själva på ett stort platt fält. Helix däremot är integrerad i Lisebergs otroligt kuperade topografi och sveper runt bland träd och buskar, samt över, under och kring attraktionerna Lisebergsbanan, Flume Ride och Slänggungan.

-De flesta stora berg-o-dalbanor har en åktid på ca 90-105 sekunder, inklusive den inledande uppförsbacken. Helix klockar in på ca 90 sekunder, men då har den ju som sagt ingen uppförsbacke som ‘äter upp’ tiden, utan den är 90 sekunders oavbruten speed! Och det, mina vänner, är OVANLIGT!

-När jag kollade Lisebergs eget Helix pov on-ride klipp på You Tube (se längst ner) så såg den givetvis ut att vara väldigt smidig och mjuk, men den gör alla professionella berg-o-dalbaneklipp på YouTube. Kameran är ju liksom monterad på vagnen.
Många är de banor jag åkt som varit ljusår från så smidiga som deras filmklipp gav dem sken av att vara, och jag har klivit ur mitt säte med allt från lätt huvudvärk till blåmärken.
Men Helix är precis så följsam och smidig som i klippet!
Visst, fartvindarna piskar i ansiktet, och det finns risk för kramp i armar och händer av att man greppar säkerhetsbygelns handtag så förbannat hårt man bara kan (och åker man den i regnet, som jag gjorde, så gör regndropparna tidvis ONT i ansiktet – men det är ju knappast konstruktionens fel).
Men trots alla svängar, loopar, skruvar, accelerationer och andra vansinnesgrejer den utsätter sina åkare för under en och en halv minut, så hänger såväl huvud som kropp mjukt med. Inte en enda gång kändes banans utformning påfrestande och jobbig.

Jag kan helt enkelt inte säga nog med bra saker om detta veritabla monster till åkattraktion! Helix är en fantastisk upplevelse, och får man chansen att åka den så bör man ta den…till och med om man inte tror att man vågar! Det här är nämligen helt unikt för Sverige, och inte något som bör ignoreras.

Men kom igen nu, är det verkligen värt kötider på över en timme?
-Nej, såklart inte! Det är det ingen 90-sekunders åkattraktion som är. Men det är inte 60+ minuters kö hela tiden. Hålll koll på de många informativa tv-skärmarna (eller varför inte ladda ner Lisebergs egen app, för att se kötiderna direkt i telefonen!) och sikta på kötider någonstans mellan 20-30 minuter istället.
Eller så köper man entré och åkband via Liseberg.se, då ingår tre expresspassbiljetter till valfria attraktioner, så kan man bara glida förbi hela kön som värsta Hollywoodeliten!

Oavsett vad man väljer att göra så är inte Helix något man bör missa.
Det är en unik, pulshöjande adrenalinkick av ett slag jag aldrig trodde skulle uppföras innanför våra gränser.
så…

-DO IT!

One thought on “HELIX!

  1. Men….ALDRIG….

    Har en gång för länge sedan sagt kanske….utanför grönans grindar och då var det “bara” fritt fall. Till denna blir det blankt nej,ingen tvekan på rösten. ;):-)

Leave a Reply

