Det här är min mamma…

Mamma

Visst är hon fin!

Hon är även väldigt privat, och kommer troligtvis inte gilla att jag nu lagt ut detta över 40 år gamla foto i min blogg.
(Men vet du vad, mamma. Det struntar jag i, för jag tycker att du är vacker!)

Hon är så stark, min mamma.
Hon fick sitt första barn, mig, i december 1974 – när hon var blott några månader över 18 år, och ganska precis två år senare föddes min syster – vilket var ungefär samtidigt som min och min systers gemensamma pappa bestämde sig för att han inte ville vara med längre. Han ville heller inte ha något med vare sig mig, min syster eller min mamma att göra, så det var ingen delad vårdnad, ingen varannan helg hos dig/mig, ingenting.
Så där stod hon. Ensamstående tvåbarnsmor, med den ekonomi som en ensamstående tvåbarnsmor brukar ha. En sådan som, för att få det hela att gå ihop, jobbar på nätterna (medan en släkting sover hos de två barnen) och sedan är mamma på dagen.
I ärlighetens namn förstår jag ännu idag inte hur hon orkade, för det var nog inte lätt alla gånger – eller antagligen INGA gånger.
Jag säger ‘antagligen’ eftersom jag faktiskt inte vet.
Ingen gång under min uppväxt kändes vi fattiga. Ingenstans kändes det som att någonting saknades – allra minst föräldranärvaro! För bortsett från avsaknaden av vissa lyxprylar, sådana som ungar som växte upp på 80-talet bara SKULLE ha (tänk 8-bitarsNintendot eller Commodore64’an) så fattades mig aldrig någonting.
Mitt liv var helt komplett…precis så som det såg ut!

Lyssnar du noga nu, mamma?
Trots att det under hela min uppväxt bara var du och jag och syrran, så fattades mig ingenting. Inte ens en pappa!
Du har varit – och är – förälder nog att fylla bägge rollerna.

Om två månader (och lite växel) fyller jag fyrtio år, och jag hoppas att jag i vuxen ålder varit – och kommer fortsätta vara – ett lika stort stöd för dig som du varit för mig.

-Du är helt enkelt världsbäst och jag älskar dig!

KRAM
//sonen

3 thoughts on “Det här är min mamma…

  1. JAG ÄLSKAR DIG SÅ HIMLA MYCKET, både dig och Monis.

    Jag har aldrig känt mig fattig på annat än att vi hade så lite pengar. Men ni har ALLTID varit mitt liv, älskat mig och varit så underbara barn. Visst hade vi det kämpigt många gånger, men vi fixade det.

    Idag när jag behöver stöd och hjälp så finns ni där, ovillkorligt och kärleksfullt.

    En mamma kan inte ha det bättre än jag har.

    Tack för så fina ord, att du fyller många år betyder inte att du inte fortfarande är min stora lilla son. 💕

  2. Det du säger/skriver kunde jag inte ha sagt eller skrivit bättre. Det är sååå sant vartenda ord! Aldrig under min uppväxt saknade jag något heller OCH, som Micke skriver, så FATTAR jag inte hur vår älskade mamma orkade. Jag är gift tvåbarnsmor – dvs. har en pappa med i bilden som bryr sig och hjälper till, har en väldigt bra ekonomi…..och ÄNDÅ kan jag känna mig frustrerad och trött ibland……vår mamma är min stora hjälte och förebild! Om jag kan ge mina barn all det som hon gav (och fortfarande ger) oss – sina barn – så har jag lyckats som förälder!

    Kort sagt: WORD!

  3. Pingback: ÅRSLISTAN 2014 |

Leave a Reply

