Fast & Furious 7

Fast and Furious 7 cars

Ja, jag ska utan att skämmas erkänna att Fast & Furious-serien är ett sorts guilty pleasure för mig. Men det är konstigt nog varken för de pimpade bilarna (jag gillar att köra bil, men kan ingenting om dem – jag kan tanka och KANSKE fylla på olja), streetracing-kulturen (som jag inte vet ett endaste dugg om) eller ens alla de lättklädda tjejerna (som är på tok för magra för min smak), utan det är antagligen mest för själva actionscenerna, och alla de överdrivet “coola” karaktärerna.
Åsså Vin Diesel förstås, jag har alltid gillat honom.
-Så det var väl inte helt otippat att jag skulle ta mig iväg till närmaste biosalong då den sjunde delen i denna serie gick upp på storskärm (tacksamt nog EJ i förhatlig 3D).

Det är inte mycket som skiljer denna del från de tidigare, det är samma upplägg med samma karaktärer, involverade i ett antal bombastiska actionsekvenser – kring vilka man byggt en godkänd story.
Det som är annorlunda denna gång är just faktumet att man som åskådare är medveten om att skådespelaren Paul Walker dog innan filmen var färdiginspelad, och att den alltså blir som ett slags avsked mellan hans karaktär och de övriga. Det är svårt – faktiskt omöjligt – att inte tänka på det då man ser filmen, och man drar hela tiden paralleller mellan det och saker som sker i filmen eller ödesmättade repliker som sägs.

Men om jag nu lämnar det en stund, och försöker fokusera enbart på själva filmen…
…Som är sevärd – om man gillar Fast & Furious-serien, givetvis! Pumpande musik, hetsig musikvideoklippning, svepande kamerarörelser över “exotiska platser” och mullrande, vinande, vrålande bilmotorer – så långt örat når. Och galna, överutstuderade actionsekvenser såklart.
Är det orealistiskt? Ja, självklart! Såväl bilar som människor tycks kunna ta hur mycket stryk som helst – men sätter man sig i den biosalong som visar något, vadsomhelst, i Fast&Furious-serien och förväntar sig realism… Ja, då behöver man en ordentlig verklighetsjustering.

Det enda som jag möjligen skulle kunna racka ner på är att den med sina 140 minuter kändes lite väl lång, och det man i sådana fall skulle kunna skippa är hela segmentet från Abu Dhabi… Meeen, då innebär det även att man går miste om en ganska cool (om än vansinnigt överdriven) actionscen, så jag är lite kluven.

Nåväl, utan att köra med några spoilers – ty sådana tycker jag inte om – så kan följande sägas, om Paul Walkers oundvikliga avsked i denna film; det sköttes snyggt. Otroligt snyggt! Jag var mer än bara lite blank i ögonen då musiken tonade upp och eftertexterna startade, ledda av orden “FOR PAUL”.
Man ska ju såklart aldrig säga aldrig (och jag kommer inte skrika av förvåning om det trots allt kommer en åttonde del) men…
Serien som aldrig verkar vilja ta slut ser nu ut att faktiskt ha varvat upp för sista gången, tryckt plattan i botten – och gått i mål.

paul walkerPaul Walker
1973 – 2013

Leave a Reply

