Netflix…och andra tidsfördriv.

Kollar en hel del (ungefär 100% mer än förväntat) på Netflix.
Jag såg min första Netflixfilm den 20 juni förra året, och ungefär fyra och en halv månad in i mitt Netflixtittande bestämde jag mig för att på sidan skriva korta recensioner av de filmer jag sett – och skulle komma att se.
Till dags datum har jag – för ingen annans nöje än mitt alldeles eget – skrivit 169 stycken Netflixrecensioner, till filmer betygsatta från “jag-önskar-att-det-fanns-lägre-betyg-än-ETT” ända upp till “jag-ger-den-FEM-men-menar-egentligen FEM MILJONER”.

Dagens blandade filmtips blir sålunda några av de fabulösa filmer jag hittat via Netflix:

Jim Gaffigan’s scenshow ‘Mr.Universe’, som jag sett tre gånger hittills nu. En fabulöst rolig stå-upp show med en komiker som inte ser sig nödgad att klämma in en massa obsceniteter eller könsord för att få folk att skratta, utan som istället lockar till magkrampsframkallande skrattattacker på ett lågmält sätt.

Dokumentären ‘Ray Harryhausen – Special Effects Titan’, som handlar om effektfilm-pionjären Ray Harryhausen och hans inflytande över nutida filmskapare. Otroligt intressant, antagligen även för de som INTE är specialeffektfantaster, och fylld till bredden av intervjuer med allehanda kända regissörer och skådespelare.

‘Cockneys VS. zombies’… Ja, tro mig, jag vet hur det låter. Men den här b-filmen överraskade mig nåt så inåt helvete! Det enda negativa är några av de lite taffligare cgi-effekterna, men det är verkligen allt. Många av de innovativare effekterna var riktigt imponerande, och ofta gjorda med glimten i ögat. Den förtjänar att ses, om inte för NÅGOT annat så för att den i en gapskrattsframkallande rullatorpanschis VS zombie-scen en gång för alla besvarar den evighetslånga frågan om exakt hur långsam en “långsam zombie” egentligen är.

’50/50′. Joseph Gordon-Levitt är helt fantastisk i rollen som den unga killen som på en och samma gång måste hantera att få ett cancerbesked, att hans flickvän lämnar honom samt att hans taktlösa bästa kompis inte har några spärrar när det gäller att kommentera dessa två saker. Har alltid gillar Levitt och varit övertygad om att han skulle göra bra ifrån sig i en dramatisk roll, och här är beviset. Men att även Seth Rogen (kompisen utan spärrar) skulle vinna mitt hjärta i denna var en chock. Detta är den minst irriterande roll jag någonsin sett honom spela.

Scenshowen ‘My girlfriends boyfriend’ av och med Mike Birbiglia är en upplevelse! Jag trodde på fullaste allvar att det skulle vara en sådär lagom kul, lite halvfånig stå-upp show, men det här är fanimej konst! Den tar med åskådaren på en sorts resa genom känslorna. Från lågmält kul, till medlidsamt underhållande, till bittert, via tragiskt och rakt ner i sorgligt, avslutande i en komplett cirkel tillbaka till början igen. STOR konst!

‘Seraphim Falls’ är något så ovanligt som en vintrig western… Pierce Brosnan och Liam Neeson spelar huvudrollerna – och Brosnans rollfigur är lika talför som Kurt Russells soldat Todd i ‘Soldier’ (1998). Svår att slita sig ifrån, nästan omöjlig att stänga av och med ett surrealistiskt slut som får en att stanna upp och tänka till lite; Vad var det egentligen som hände här…?

‘Dallas Buyers Club’ – Matthew McConaughey’s tour de force! En otroligt stark rollprestation, i en stark film. Bör ses, inte bara för McConaughey utan för att den på ett ypperligt sätt visar hur USA’s uppfuckade sjuksystem fungerar (eller inte fungerar), samt hur man såg (ner) på AIDS och AIDSsjuka under 80-talet.

För rättvisans skull bör jag ju såklart även kortfattat varna för de riktiga skitfilmer jag “upptäckt” via Netflix… Så, se upp för följande:

‘The Three Amigos’
-Horribel “komedi”show med Freddy Soto, Carlos Mencia och Pablo Francisco.

‘Video Games: The Movie’
-Utger sig för att vara en dokumentär om tvspelens historia, men är mer en sorts reklamfilm för moderna tiders spelkonsoler.

‘Creep’
-Ska vara en riktig skräckis, men jag satt hela filmen och önskade att huvudrollsinnehavaren (Franka Potente) skulle dö en plågsam död.

‘Halloween II’
I Rob Zombies remake av John Carpenters klassiker störde jag mig på att mördaren överlevde djupa knivhugg samt att bli skjuten tre gånger. När han gör en uppföljare på sin remake blev det inte bättre. Vet inte ens varför jag valde att se denna.

‘The Man Who Knew Too Little’
Bill Murray i alla ära, men han börjar bli lite som Steve Martin. Man kan räkna upp på en hand vilka filmer man tyckte att han var riktigt rolig i. Detta är inte en av dem.

‘Mind Hunters’
Någonsin undrat hur ‘CSI’ skulle sett ut ifall man haft lägre budget, skådespelare som troligtvis vunnit sin plats på skådespelarlinjen på en Trisslott samt Val Kilmer? Se denna så behöver ni inte undra längre!

‘Slipstream’
Det har inte stått något om detta i tidningarna, men jag gissar att någon kidnappat Sean Astins och Vinnie Jones familjer, och tvingat dem att göra denna film mot att de skulle frisläppas. Det är den enda förklaringen jag kan komma på…

‘Preservation’
Ibland önskar jag att jag inte börjat titta på vissa filmer, min tid skulle kännas mindre värdelös om jag kanske spenderade den på bättre saker. Som INTE denna t.ex.

Saker man däremot KAN spendera lite tid på är till exempel att kolla in den nya trailern för kommande Star Wars: The Force Awakens

Och när man gjort det tycker jag att man kan kolla in en (av MÅNGA) sådana här trailer-reaction videos. Nedanstående är YouTube-användaren LaurenStardust – uppenbarligen ett stort fan av Star Wars. Det kanske verkar fånigt när man ser detta, men jag ska inte sticka under stol med att även mina ögon blir ganska så glansiga, och att jag till fullo förstår hennes reaktion!

Leave a Reply

