Terminator Genisys (2015)

Att säga att den här filmen var efterlängtad vore att fara med osanning.
För de två tidigare delarna, Terminator 3: Rise of the machines samt Terminator Salvation, gav knappast någon vidare mersmak, även om jag faktiskt inte hade några större problem med den i allmänhet så utskällda Salvation.

Men nu var den ju i alla fall här då.
Terminator Genisys.

TerminatorGenisys_1

Kanske med lite pompa och ståt, men utan några som helst mysterium kvarlämnade åt sin publik. För där filmer med plot-twists och andra intressanta förstagångupplevelser för det mesta faktiskt anstränger sig lite för att hålla saker och ting hemligt, i alla fall så långt det är möjligt i dagens informationssamhälle, så har skaparna bakom Genisys valt att göra precis tvärtom.
I otalet trailers och i synnerhet i en välspridd reklamintervju med originalets skapare (James Cameron, som inte ligger bakom denna film) har man långt i förväg sett till att avslöja mer eller mindre varenda liten detalj som går att avslöja.

Nåja, nog om allt kring-gnäll.
Så hur var filmen då…?

TerminatorGenisys_4

Den var full av action, såklart, precis som de andra uppföljarna.
Vid halvtid var jag lite imponerad – inte chockerande så, men över snittet i alla fall. Men sedan blev det sämre.
Terminator Genisys leker med konceptet tidsresor, och den gör det på ett invecklat och onödigt tillkrånglat sätt. Tidsresor i sig är nämligen jäkligt krångliga om man börjar bena ut alla krux och försöka få rätsida på det, så när man börjar lägga in alternativa tidslinjer, blurriga minnen av saker som inte har hänt ännu och avancerade fysiktermer (som för det mesta tycks inlagda enbart för komisk effekt, det är inte meningen att vi ska förstå dem) så blir det liksom för mycket.

Actionscenerna, av vilka det fanns många, är givetvis storslagna…men faller – som nästan all kontemporär actionfilm – på eget grepp. Det finns med dagens teknik inte längre några begränsningar för hur mycket jox man kan trycka in i bild samtidigt, så då trycker man ibland på tills scenerna (fightscenerna i synnerhet) är så tjockfulla med armar, ben, nävar, gnistor, explosioner och allmän runtflygande bråte att ögat helt enkelt inte förmår ta in allt, och det blir en enda gröt. Åsså redigerar man sedan denna gröt så att man inte får betrakta den från samma vinkel i mer än max ett par sekunder. You do the math.

TerminatorGenisys_3

Men till syvende och sist…
På något märkligt sätt så känns det som att Terminator Genisys funkar, lite grann i alla fall. Mestadels funkar den i alla de scener man känner igen från det 31 år gamla originalet, eller snarare så funkar den alldeles utmärkt i de delar av filmen som utspelar sig i 1984, och även i de få sekvenser som utspelar sig bland motståndsrörelsen i ödemarken efter Domedagen. Detta utgör kanske halva filmen.
Den andra halvan, då tidsresandet tar en liten vändning (som jag hör och häpna INTE tänker avslöja), är ungefär då det hela börjar fallera.

Missförstå mig rätt här nu.
Jag försöker komma på bra saker att skriva om denna. Det gör jag verkligen! För jag VILL att den ska vara bra. Jag vill det så inåthelvete mycket att jag kan känna smaken av det i munnen! Men det hjälps inte… Hur mycket jag än försöker lyfta den i huvudet, så kvarstår faktumet att Terminator Genisys bara är en dussinaction. En helt okej, ibland lite spännande, tveklöst påkostad men till syvende och sist inte särskilt minnesvärd och ganska rörig dussinaction.
I ärlighetens namn så lämnade jag biosalongen milt besviken, samtidigt som jag var besviken över att jag var besviken.
För jag ville ju gilla den.
Men, nej… Jag blev lurad.

TerminatorGenisys_5

Leave a Reply

