Minions (2015)

Ok, så då var den här då.
Deras alldeles egna film!

minions-poster-1

Var så sjukt tveksam till huruvida de gula små Minionerna (som tack vare oräkneligt antal memes spridda likt ett virus över hela internet är figurer som varenda människa vid det här laget bör känna till) faktiskt skulle klara av att underhålla helt “på egen hand” i en hel film!
Men till min stora glädje (och fniss, och grisgrymtande skratt) så gick det alldeles utmärkt!

Skiter i att beskriva storyn (har man sett en av de längre trailerna så kan man den), skiter även i att fördjupa mig i vad det är med dem som är så kul (jag är ingen psykolog, utan godtar helt enkelt faktumet att dessa små figurer får mig att skratta). Istället tänker jag gå direkt på det som fascinerar mig mest. Deras språk! Det är en snabbt rabblad fabulös blandning av italienska, spanska, franska, engelska, säkert-några-fler och total rappakalja. Man förstår inte ens en tiondel av vad de säger, utan det handlar mest om enstaka ord här och där. Alla känslouttryck kommer således från tonfall och mimik, och det är galet bra! Det gör dem till internationellt gångbar humor! ALLA kan ha kul åt dem, du behöver inte ens förstå vad de säger!
Det är ett vågat – men smart – drag, då många filmer idag använder sig av alltmer vass dialog. Människor är inte dumma, de hänger med i de flesta snabba ordväxlingar…förutsatt att de förstår dem! Men här krävs inget sånt.
Allt sker på ren intuition, tolkning av uttryck och gester.
-Nåväl, nu räcker det med dissekering av animerad humor.

(Den enda gången jag faktiskt förstod en hel mening var när ‘Kevin’ sökte frivilliga till sitt uppdrag, och ställde frågan “Una otro Minion?” Men återigen, hade jag bara hört den snabbt rabblande frågan utan något sammanhang hade jag antagligen inte förstått den heller.)

Summan av kardemumman: Alla ni som liksom jag tyckte att Minionerna var det absolut bästa med ‘Despicable Me’-filmerna kan nu slappna av. De klarar definitivt av att hantera en film på egen hand!
Minions (2015) är 90 minuters hjärtligt, frustande och lättsamt skrattande!

minions_2

Leave a Reply

