Mission:Impossible – Rogue Nation

Jag ska vara ärlig och säga att även om jag såklart satt och dreglade över den där första teasern, som såklart innehöll det där makalösa flygplansstuntet, så blev jag mer och mer irriterad ju längre tid det gick – och ju fler trailers, små behind-the-scenes grejer och andra PR-kampanjgrejer som matades ut….just eftersom de ALLA pushade Det Där Stuntet.
Ja, det ser fantastiskt ut, och det ger mig fortfarande svindel varje gång jag ser det…
MEN, tänkte jag då jag för femtioelfte gången såg en facebook-delad länk om det, hur kul kommer det egentligen att bli då man sitter där i salongen, och vet om delar av själva klimaxet – redan under förtexterna!?
För det var ju självklart för mig att det där monsterstuntet såklart måste vara en del av något sorts avancerat slutklimax…….

-Vilket såklart gjorde att jag log brett, och faktiskt mumlade tyst för mig själv “fy fan vad smarta dom är”, då jag började bli varse att det omtalade stuntet skulle komma att ske redan innan filmens titel ens rullat över bioduken!!

mirn1

Nåväl, nog om smarta PR-drag.

Jag gillar Mission:Impossible-filmerna med Tom Cruise (ok, inte 2:an, men även solen har ju sina fläckar) och trots skiftande kvalitet så håller de förvånansvärt väl för omtittningar.
Jag tyckte att JJ Abrams satte en sjukt hög ribba med den tredje delen i serien, och även om Brad Bird inte nådde lika högt med sin fjärde del så var den långt ifrån dålig!
Förväntningarna på Christopher McQuarrie (story, manus, regi) inför denna femte del i serien var därför kanske inte så jättehöga. På sin höjd så hoppades jag på lite schysst action, och – om jag ska vara ärlig – så hoppades jag nog allra mest på att inte bli uttråkad (egentligen ganska lågt ställda förväntningar).

‘Mission:Impossible – Rogue Nation’ lyckas med råga överträffa dessa förväntningar! Den är ljusår ifrån att vara tråkig! Den väver ihop en ganska intrikat väv av agenter, dubbelaganter, lögner och svek – som stundtals kan vara lite rörig, men den lyckas faktiskt knyta ihop det mesta.
Givetvis bjussar den på action, mer action åsså en massa mycket mer action!
Det är fajter, jakter till fots och med fordon (såväl två- som fyrhjuliga), det är undervattensaction och det är luftburen action.

mirn2

Ethan Hunt (Cruise) är såklart inblandad i det mesta av all denna action – och även om det är imponerade att se en sjukt vältränad, 53 år gammal Tom Cruise hantera alla dessa fysiska scener (för jag är övertygad om att han gör om inte merparten av dem så i alla fall betydligt fler av dem än han borde), så imponerades jag desto mer av svenskan Rebecca Ferguson, som har den kvinnliga huvudrollen i filmen.
Inte många kvinnor som varit med i de tidigare filmerna har lyckats skapa en egen sfär, men Ferguson är något alldeles extra! Hon är måhända inte ansvarig för hur karaktären är skriven (och det är en BRA karaktär), men hon är i allra högsta grad ansvarig för den mängd pondus och trovärdighet som hon tillför den – och det gör hon!
Det blev givetvis extra kul i en tidig scen, då skådespelaren Jens Hultén (‘Hundraåringen’, ‘Jönssonligan – den perfekta kuppen’) dök upp, spelandes en otäck torterare som kallades “The Bone Doctor”, och de två började konversera med varandra på svenska!

mirn3

Men det mesta av humorn står såklart Benji (Simon Pegg) för.
Jag tänker ignorera faktumet att jag är grymt partisk (eftersom jag har en gigantisk man-crush gentemot Pegg) och helt enkelt påstå att den här filmen aldrig hade fungerat utan hans avväpnande humor och hans bittra sarkasmer!

Känns som att det är dags att avrunda det här, och det görs på följande sätt.
Your mission, should you choose to accept it, is to go to the nearest theatre and as soon as possible see ‘Mission:Impossible – Rogue Nation’.

mirn_poster

One thought on “Mission:Impossible – Rogue Nation

Leave a Reply

