Fembokstavskaraktärer…

För ett bra tag sedan, alltså många ÅR sedan, tyckte jag att jag hittat ett roligt litet sammanträffande – då jag insåg att Sylvester Stallone har gjort väldigt många filmer där namnet på hans rollfigur består av fem bokstäver.
Nog för att antalet Rocky– och Rambofilmer gör att det är en del redan från start (9st), men även bortanför dessa filmserier så är det en hel del. Från den första filmen han gjort med en “fembokstavskaraktär” (No Place to Hide, från 1970, där han spelar karaktären ‘Jerry’) ända fram till idag så blir det, inklusive Rocky– och Rambofilmerna, hela 24 filmer där hans karaktär har haft ett för- eller efternamn som bestått av fem bokstäver.
Tre av dessa 24 gånger har karaktärens för- OCH efternamn bestått av fem bokstäver.

För någon dag sedan drog jag mig till minnes detta lilla “forskningsexperiment”, och började fundera över huruvida det kanske är så att detta är vanligare än man tror – och började kolla igenom filmsamlingen (som icke är att förakta).
Efter ett tag var jag tvungen att hämta papper & penna, för det är ganska sjukt hur många filmer vars huvudkaraktär har ett namn på fem bokstäver.

Innan jag kommer med något sorts avslöjande här, så vill jag att alla som läser detta ska vara medvetna om att jag varit EXTREMT restriktiv!
Det är ENBART huvudkaraktären som räknas, och i så kallade ensemblefilmer räknas det bara om den mest framträdande karaktären har ett fembokstavsnamn, ELLER om fler än hälften av ensemblen har ett fembokstavsnamn. Har den mest framträdande karaktären inte ett fembokstavsnamn – ELLER om det inte går att särskilja mellan de olika karaktärerna och färre än hälften inte har fembokstavsnamn – så går den filmen bort.

Exempel 1: Ghostbusters, Bill Murrays karaktär heter Peter(5), fem bokstäver, men han är bara en av de tre lika viktiga huvudkaraktärerna. Ghostbusters räknas alltså inte.

Exempel 2: Moon, en film som egentligen bara innehåller två karaktärer. Sam Bell och datorn GERTY. GERTY är fem bokstäver, men det är – trots filmens extremt få rollfigurer – Sam Bell som har den egentliga huvudrollen. Moon räknas alltså inte.

Exampel 3: Inglourious Basterds, en ensemblefilm vars story kretsar kring minst tre karaktärer – Hans Landa(5), Aldo Raine(5) och Shosanna. Landa och Raine är fembokstavsnamn, Inglourious Basterds räknas!

Sådär, ni fattar antar jag.
Jag har varit restriktiv…

Men trots det…!
Trots att jag initialt valt bort en massa titlar, och trots att jag i efterhand suttit och strukit ytterligare titlar, så ser det ut såhär:

I samlingen här hemma finns 400 filmer.
Av dessa filmer – och med ovan nämnda restriktioner åtföljda – är det 203 stycken vars huvudkaraktär har ett namn som består av fem bokstäver.
Visst, det kanske inte låter så mycket, men jag kan inte låta bli att tycka att det är osannolikt löjligt att det faktiskt är över hälften som kan sorteras in under denna ganska smala lilla premiss.
För även om det såklart finns en hel del filmer bland de 203 stycken där det bara är en enda karaktär – som då alltså råkar vara huvudkaraktären – vars ena namn (för- eller efternamn) är fem bokstäver…
48HRS – Jack Cates(5), Foul Play – Gloria Mundy(5), Christine – Arnie(5) Cunningham, An American Werewolf in London – David(5) Kessler, Broken Arrow – Riley(5) Hale, Cast Away – Chuck(5) Noland osv.
…så är det förvånande många där det är flera av karaktärerna som faller under denna enkla regel – ibland är det rent av löjligt!
I James Cameron’s Aliens t.ex, heter huvudkaraktären Ellen(5) Ripley, och då räknas alltså denna film in, men där finns även andra större karaktärer, så som Rebecca Jorden(5), Dwayne Hicks(5) och Carter Burke(5), samt marinsoldaterna Apone(5), Drake(5), Frost(5), Ferro(5) och Crowe(5).
I Back to the future-filmerna har bägge huvudkaraktärerna fembokstavsefternamn, McFly(5) och Brown(5), den förstnämnda har ju såklart även förnamnet Marty(5).
I Peter Jacksons debutfilm, Bad Taste, består huvudkaraktärerna av en kvartett unga killar som kallas för ‘The Boys’, men deras riktiga namn är Barry(5), Giles(5), Frank(5) och Derek(5).
I ensemblefilmen Magnolia har flera av de större karaktärerna fembokstavsnamn; Frank(5) T.J. Mackey, Jimmy(5) Gator(5), Donnie Smith(5), Phil Parma(5), Linda(5) Partridge…
Ibland är fembokstavsnamnen dolda…som i Men In Black till exempel, då huvudkaraktärerna kallas Kay och Jay, men är man lite uppmärksam så kan man notera att deras riktiga namn är Kevin(5) och James(5)…

Ingen aning om vad jag vill ha sagt med detta, tyckte bara att det var lite kul.

Leave a Reply

