Jag är nog en skådespelare…

Igår var det Halloween, med allt vad det innebär.

Tidigare år – många år – har jag varit hemma, och haft storslagna planer, sittandes där i soffan, om vad jag ska klä ut mig till (oftast något läskigt) och vart jag ska ta vägen den kvällen (oftast har jag ingen aning).
Men så i år, då Halloween faktiskt inföll på korrekt datum (31 oktober) så tänkte jag att det var väl själva satan om jag inte ska ta mig ut i år i alla fall… Så det gjorde jag.

Utklädd till en övervintrad 70-talszombie (manchesterbyxor, manchesterkavaj, beige skjorta, ful slips, hippiehår, porrmusche, smink och läskiga linser) som alla verkade tro skulle vara zombie-Edward Blom – och det var väl okej, tycker jag – åkte jag iväg med siktet inställt på två olika fester.
Den första var på den lilla klubben Verket, där jag kvällen till ära gjort mig själv medlem (eftersom detta krävdes för att kunna vara med).
Jag klev in genom dörren till Verkets lilla lokal klockan 20.40, och det var ingen där.
Ingen….
Ingen i dörren.
Ingen i festlokalen.
Tomt…

Så jag stod där ett litet tag, fullt utklädd, tittade mig omkring i den helt öde lokalen, kände mig extremt dum i några sekunder och bestämde mig sedan för att “Fuck this!” och gick ut därifrån.
Då jag kollade på Facebook (på min promenad från Verkets lokal in mot citykärnan) visade det sig att de ändrat festens starttid…IGEN! När festen annonserades så skulle den börja 19.00, på fredagen upptäckte jag att de ändrat tiden till 20.00, och så nu då – samma jävla dag – har de ändrat den igen, till 21.00.
Oseriöst, Verket!

Nåväl, jag promenerade in mot stan, med min systempåse i handen (Verkets fest räknas som sluten tillställning, och man fick således ha med egen dricka om man ville). Kunde inte komma på vart jag skulle ta vägen innan nästa fest skulle starta (Club Greyscales Halloweenfest på Teatercaféet, klockan 22.00), och det var lite blött ute, så jag gick mot jobbet.
Dessvärre hade jag inte med mig nycklarna, så det slutade med att jag satt på lastbryggan och drack min cider.
Jag vet, det var mer än bara en gång som det kändes ganska värdelöst.

Jag vandrade till sist in mot TC och Club Greyscales fest, tog mig in där genom att bedyra “Det är jag, jag lovar!” samt tvingas rabbla mitt personnummer och mitt fullständiga namn (det är något extremt idiotiskt med legitimationskontroll på en Halloweenfest).
Nästa steg på väg in; “Det blir 125 kronor.”
“Var det inte 100?”
“Garderoben kostar 25.”
“Men tar jag av mig kavajen så pajar jag ju själva utstyrseln…”
“……okej.”
-Jag (och många andra med mig under kvällen) fick komma in utan den obligatoriska garderobsavgiften.

Som sagt, Halloweenfester är speciella. Böj på reglerna!

Nåja, jag tog mig in, vandrade runt i den just då väldigt sparsamt fyllda lokalen (de hade precis öppnat), köpte en drink för 92 kronor (4cl vodka + apelsinjuice) och satte mig vid ett fönsterbord. Tittade en stund på folk som vandrade förbi och var tvungen att kämpa bort en omedelbar lust att bara ge upp allt detta och åka hem igen.

Gav istället upp faktumet att jag inte rökt en endaste cigarett på snart ett år, och gick ut till Pressbyrån, köpte ett paket och en tändare och ställde mig utanför TC och rökte…samtidigt som jag tänkte “Vilken idiot jag är!”.

Det kom mer folk…och mer, och mer och mer ändå.
Det började bli ganska fullt.
Jag hittade några jag kände….eller snarare kände igen (jo, faktiskt, trots smink och masker) och utbytte några ord med dem.
Jag köpte en cider.
Jag rökte en cigarett till.
Jag var och pissade… (Alkohol i kombination med de vätskedrivande tabletter jag äter just nu ligger högt upp på listan över några av de mest vansinnigt irriterande sakerna jag varit med om. Detta kanske faller under Too Much Information, men under de 2½ timmarna jag befann mig på Club Greyscales Halloweenfest så var jag och pissade FEM gånger!)

Jag upprepade denna procedur ett par gånger till, dricka, cigarett, pissa.
Efter min andra 92-kronorsdrink gav jag upp och bad om ett glas vatten istället. Det var liksom inte värt 92 kronor för något jag ändå skulle hälla i mig ganska fort (vilket hos mig blir bieffekten av att vandra runt i en stor folksamling där man inte känner någon).

Mitt i allt detta vimmel av utklädda människor som stod och pratade, skrattade och hade jättekul i sina allt från superavancerade- till paniktaffligt ihopdragna maskeraddräkter, så kände jag att det liksom inte var kul längre.
Jag är nog mer en skådespelartyp än en maskeradtyp. Jag tycker inte om att klä ut mig till något och festa, jag vill klä ut mig och VARA den karaktären! Fullt ut!
Och på fest funkar det inte så bra att vara till exempel en zombie.
Jag menar, vad ska jag göra på festen? Hasa runt i lokalen och stirra otäckt på folk? Göra rosslande ljud åt alla som kommer i närheten? Hur ska jag kunna beställa en drink? Och varför skulle jag förresten göra det – zombies dricker ju inte drinkar…?

Missförstå mig rätt nu, det var kul igår. Det var det. Lite grann i alla fall.
Men jag tror helt enkelt inte att Halloweenfestande är något för mig. Jag vill AGERA! Jag vill gå in i min tilltänkta karaktär och i stunden inte behöva tänka på saker som “vanliga jag” måste bekymra sig över.

Jag är 41 (snart) och är lite gammal i gården för att satsa på någon sorts lovande karriär som skådespelare, men man kan ju drömma eller hur? Och när jag drömmer så tror jag att jag skulle vara en BRA skådis!🙂

Halloween-15

One thought on “Jag är nog en skådespelare…

  1. Det har som med så mycket annat “amerkanskt” blivit lite “pretto” med halloween och maskerader. Men jag tycker du är modig som ger dig iväg och på egen hand dessutom. I vår kultur, på gott och ont, så kan man inte “mingla in sig” i ett sällskap, komma och “störa” liksom. Så det kanske hade varit bättremed ett sällskap…

Leave a Reply

