2

Jag gillar film… Ingen hemlighet för de som känner mig, och inte något som undgår någon som spenderar ens bara lite tid med mig.
Jag är även ett stort fan av filmtrailers! Eller kanske snarare själva redigeringskonsten – möjligheten att med hjälp av redigering av ljud/bild t.ex få något mediokert att se helt fantastiskt ut (och gudarna ska veta att jag är ett lättlurat offer!).
För några år sedan upptäckte jag att denna fabulösa konstform – för det tycker jag att det är – bland annat användes till att skapa filmtrailers för befintliga filmer, för att få dem att verka vara i en helt annan typ av filmgenre än vad de egentligen är. MÅNGA timmars surfande på YouYube följde, och jag såg allt från usla redigeringsförsök till lysande sådana (några av favoriterna, och definitivt bubblare till denna 24-platserskalender, är en där Sound of Music ser ut att vara en otäck skräckfilm samt en där Mike Judges komedi Office Space klippts om till att vara en nervkrypande thriller).

Många av dessa fantastiska skapelser plockas raskt bort eftersom de av förklarliga skäl använder sig av copyrightskyddat material, och det är oerhört trist! Men det dyker upp nya hela tiden (plus att de gamla bortplockade klippen har en förmåga att leta sig tillbaka om och om igen).

Ett av dessa konstverk, som fortfarande – efter nästan ett decennium – ligger kvar är Toy Story Requiem. I denna har man tagit ljudet från en annan films trailer – Darren Aronofskys fantastiska men extremt mörka och deprimerande Requiem For A Dream – och till detta ljud klippt ihop bilder från Toy Story 2
Det låter såklart skumt, och visst är det en udda kombination, men det som fascinerar mest med detta är hur vissa av klippen valts ut och satts samman specifikt för att det ska se ut som att munrörelserna stämmer.
Redigeringskonst på HÖG nivå!

Det får hursomhelst Toy Story att framstå som allt annat än en barnvänlig!

Leave a Reply

