The Force Awakens – INTE en recension!

Detta är inte en recension, och sålunda finns här INGA spoilers att oroa sig över. Ingenting om filmens strukturella uppbyggnad, ingenting om bildspråk, redigering, musik, ljud, skådespelarprestationer eller regi.
Mestadels eftersom det redan kommer skrivas hundratals (om inte tusentals) spaltmeter om allt sådant.

Det kommer såklart skrivas ett otal spaltmeter på liknande tema som detta också, men bara jag kan skriva om vad jag känner – så då blir detta unikt i alla fall, hur man än vrider och vänder på det.

Det är svårt att föreställa sig hur pass höga förväntningar jag hade lyckats bygga upp inför Star Wars: The Force Awakens., men låt mig åtminstone försöka…

-Det här skulle ersätta den bioupplevelse jag hade 1997, då jag satt i Riogolettos största salong och på premiärdagen såg den omgjorda versionen av Star Wars Episode IV: A New Hope.
-Det skulle sudda ut det numera ganska blurriga minnet av Episode I-III.
-Det skulle återinföra min tro på att man kan göra ett bombastiskt rymdäventyrsepos, UTAN att fylla hela skärmen med plastig CGI.
-Det skulle även få mig att längta efter ytterligare två filmer.
och till syvende och sist
-Det skulle leva upp till sina egna extremt välgjorda teasers och trailers.

DET var mina förväntningar, i ett nötskal.

Så jag ska ärligt erkänna att jag redan för ett par veckor sedan började känna mig…..nervös. På riktigt!
Jag hade byggt upp detta så satans mycket i mitt eget huvud (och alla de hundratals reaktions-klipp jag sett på YouTube tydde på att jag var LÅNGT ifrån ensam om att bygga), så vad i hela h-vete händer om detta är en ny The Phantom Menace??!!
Jag kommer inte kunna hålla tillbaka all besvikelse och all uppdämd förväntan, utan jag kommer helt enkelt drabbas av någon sorts personlig kris eller nåt…
Jo, på fullaste allvar, dessa saker har då och då slagit mig.

-Vad händer om filmsatan suger!?

Så, gårdagen då.
Middag på restaurang Sagami, i glada vänners lag.
Sedan bio.
Längst fram i mitten.
Ingen satans 3D.
Reklam.
Trailers.
Film…!

Såhär i efterhand så är jag lugn.
Lugn i hela kroppen!
Star Wars: The Force Awakens är gjord av någon som älskar de gamla Star Wars-filmerna, det märks tydligt!
Den har kanske inte suddat ut minnet av den där bioupplevelsen 1997, men den har fått mig att än en gång längta efter att någon gång kunna se dem i oförändrat skick, mycket eftersom den ser ut att höra samman med dem, trots att den är gjord 38 år senare.
Den fick mig ABSOLUT att se fram emot ytterligare två delar!
och till syvende och sist
JA, den levde definitivt upp till sina egna teasers och trailers.

Över ett års alltmer påfrestande väntan är nu över, och allt jag kan säga är att det var värt det! Gårdagens biobesök var ett av de mest tillfredsställande sådana jag gjort på mycket, MYCKET länge.

Så läs eller se inget mer om denna film nu (förr eller senare så är det någon dumjävel som inte kan hålla tyst om karaktärer och handling och allt sånt) utan spring istället iväg och SE FILMEN.
NU!!!

Star_Wars_The_Force_Awakens

Leave a Reply

