På bio under 2015…

En kompis till en kompis listade några av de filmer hon sett på bio under förra året… Och eftersom jag är ett fan av listor…och filmer…och bio…:

9/1
The Hobbit: The Battle of the Five Armies
Det är svårt att fatta att det verkligen inte ens gått ett år sedan jag såg denna på bio, det känns som minst två år sedan!
Jag var inte överdrivet imponerad av de två tidigare delarna i Hobbit-triologin, och denna sista del gjorde inget för att ändra på det. Det verkar som att den inte brydde sig tillräckligt mycket (eller brydde sig alls!) om karaktärsutvecklingen eller det interna dramat (av vilket storyn har en hel del att plocka ifrån) – men det var antagligen för att den var upptagen med att försöka klämma in 500 olika datorskapade (eller förstärkta) saker i bild samtidigt.
När den äntligen var slut var jag bara lättad att det var över. Jag brydde mig inte ett dugg om karaktärerna, jag ville bara resa mig och åka hem.

17/1
Jönssonligan – Den perfekta stöten
Remaken av den kultförklarade svenska klassikern, Jönssonligan. Överdriver inte om jag påstår att jag var lite nervös inför denna. Är normalt sett svårflörtad när det gäller svensk film, och en remake av en av de få svenska filmer jag faktiskt gillar kändes ju…sådär.
Men den nervositeten var helt obefogad. Galet bra film, med rätt mängd blinkningar till det gamla, och helt rätt i tiden vad gäller det övriga (den gamla är ju trots allt en bra bit över 30 år gammal).

23/1
The Imitation Game
En av mina nya favoritskådisar, Benedict Cumberbatch, gjorde denna till ett regelrätt måste, och den/han levererade! Spännande och sorglig. Solklart Oscarmaterial (1 vinst + 7 nomineringar).

30/1
Kingsman: The Secret Service
“Verklighetens” James Bond, med Colin Firth som man aldrig sett honom förut. Extremt underhållande, om än lite småfånig i scener med den galet promiskuösa “svenska prinsessan”.

6/4
Fast & Furious 7
Den här serien är lite av en guilty pleasure för mig. Nej, uppföljarna är inte särskilt bra, och även om originalet faktiskt är sevärt så är det svårt att släppa att den följer storyn i actionklassikern ‘Point Break’ till punkt och pricka, med bildårar istället för surfdårar.
Men jag gillar dem i alla fall…
Så när det då var dags för denna – för all anständighets skull – sista del, den del under vars inspelningstid en av huvudrollsinnehavarna, Paul Walker, dog, så var det ju faktiskt ett måste för mig att se den.
Lika mycket överdrivet action som i tidigare sex delar, men med ett extremt snyggt skött avsked till Walker på slutet.
Inte ett öga var torrt, jag lovar!

22/4
Avengers: Age of Ultron
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här…
Jag gillar karaktärerna och storyn är hyfsat intressant. Men den lider kraftigt av den så kallade förstörelsesjukan, den som innebär att filmskaparna i vissa sekvenser låter så mycket slås i spillror att man slutar bry sig om det som händer på duken.
Stålmannen-filmen ‘Man of Steel’ är ett praktexempel på detta, och även om Age of Ultron inte når riktigt de spektakulära nivåerna, så är det bra nära ibland.

14/5
Mad Max: Fury Road
Fabulös uppdatering av Mad Max-universumet! Extra roligt då så många mansrättsaktivister (jodå, de existerar) upprördes av att titelkaraktären spelade andrafiolen, medan den egentliga huvudkaraktären var Charlize Therons vrålcoola Imperator Furiosa.

27/5
Tomorrowland
Helt okej vardagsunderhållning (såg denna en onsdag). Clooney är alltid underhållande och storyn var riktigt spännande.
Inget man minns långt efteråt, men kul för stunden.

3/6
San Andreas
Jag är i ärlighetens namn förbannat trött på effektfyllda undergångsfilmer i stil med [valfri filmtitel av Roland Emmerich], så anledningarna till att jag såg denna var tvenne:
1) Jag hade en massa biljetter som höll på att gå ut.
2) Dwayne ‘The Rock’ Johnson.
Inte ens The Rock lyckades leverera…

5/6
Spy
Här hette anledningarna Melissa McCarthy och Jason Statham, och de levererade faktiskt!
Fartfylld och väldigt rolig, precis sådär lagom mycket på – men aldrig över – gränsen till pinsam humor (som jag INTE gillar).
Melissa ‘Sookie’ McCarthy är en av mina favvisar!

10/6
Jurassic World
Nope. No. Negatory. Njet. Nada. No way José. No chance Lance.
Ni skulle antagligen ha slutat efter den tredje. Eller egentligen skulle ni nog ha slutat redan efter den första – eftersom denna fjärde del inte kändes speciell alls! Den var som en dussinfilm, lätt att glömma bort, lätt att ignorera. Något som känns väldigt trist!

22/6
The Terminator (1984)
Fråga: Om man på video/dvd har sett en film så många gånger att man faktiskt inte vet HUR många, om man kan citera stora delar av den utantill, om man äger en tjusig BluRay av den…. Ska man då köpa en biljett till den om den plötsligt visas på bio (ett format man hittills INTE sett den i)?
Svar: JA!
Det här var en av de coolaste upplevelserna jag någonsin haft på bio. Det är första gången jag ser en över 30 år gammal film – som jag dessutom kan UTANTILL – på bio.
Fick mig att önska att SF skulle visa fler klassiker på bio!

26/6
Terminator: Genisys
Eftersom jag då alltså sett originalet på bio enbart fyra dagar tidigare så kan jag meddela följande: Nej, den här höll inte måttet.
Förvisso bättre än den tredje delen, men det säger å andra sidan inte så mycket. Lider bitvis (mot slutet) av den där 500 saker i bild samtidigt-sjukan, vilket får hjärnan att febrilt leta efter vad den ska fokusera på – och slutar efter ett tag helt och hållet att fokusera.

4/7
Minions
Det är svårt att inte gilla de där små gula tjattrande figurerna, men i små doser… Delar av deras alldeles egna film var såklart hysteriskt kul, men 90 minuter rakt av blev helt enkelt lite för mycket. De passar bättre i kortfilmer, eller som stillbilder och memes på internet.

31/7
Mission Impossible – Rogue Nation
Efter den massiva reklamkampanjen med Cruise som hänger utanpå ett flygplan då det lyfter (och alla behind the scenes-klipp som avslöjade att detta var gjort PÅ RIKTIGT) så var jag ju bara tvungen att se denna film. Ja, det hjälper ju såklart att jag gillar de andra delarna i serien (del 2, detta gäller INTE dig).
Den tredje delen är fortfarande bättre, men denna gjorde mig knappast besviken. Action från början till slut, och en hel del humor – oftast levererad av alltid träffsäkra Simon Pegg.

9/10
The Martian
Matt Damon är sjukt bra i rollen som den astronaut som av misstag lämnas kvar på Mars, och som måste få några månaders förråd att räcka i flera år. Det är som att se ett sorts super-MacGyveravsnitt!
Extra mycket plus för de oväntade känslostormarna mot slutet.

29/10
The Intern
Robert DeNiro, äntligen i en roll passande den ålder han faktiskt befinner sig i! Han spelar en sjuttioårig änkling som blir “praoelev”på ett stort modeföretag, och är – med sin livserfarenhet –  charmerande rolig! Jag skulle utan tvekan se denna film igen, bara för hans skull!

30/10
Spectre
Nya Bondfilmer måste ses på bio, och man kan inte ångra det beslutet i efterhand heller…även om de inte alltid är så jättebra.

6/11
An
Japanskt drama om en gammal kvinna som börjar jobba i en pannkakskiosk… Låter ju sådär lagom intressant, eller hur. Men den var faktiskt väldigt bra! Inte en film man normalt sett ser på bio kanske, men det lugna tempot och sparsmakade musiken var skön omväxling från alla bombastiska actionfilmer man normalt sett ser i det här formatet.

12/12 (LMN)
En man som heter Ove
Sjukt bra filmatisering av Fredrik Backmans succébok, med en träffsäker Rolf Lassgård i huvudrollen. Lockar till mängder av gapskratt, och klämmer fram ett antal tårar vid väl valda tillfällen.
Kort sagt; JÄVLIGT BRA!

12/12 (LMN)
The Heart of the Sea
En sorts “true story” om legenden ‘Moby Dick’.
Helt okej, men drama-bitarna var klart starkare än actionbitarna, och det känns som att jag faktiskt hade klarat mig utan 75% av (den datoranimerade) valfångaractionen, till förmån för mer om svårigheterna med att vara skeppsbrutna i stiltje mitt ute på havet.

12/12 (LMN)
Point Break
Jag vet att Lucia Movie Night innebär tre förhandsvisningar av kommande filmer, men i det här fallet – då jag satt och genomled remaken av Kathryn Bigelows actionklassiker från 1991 – så hade jag faktiskt inte blivit besviken om det visat sig vara den gamla versionen, som jag sett ett flertal gånger, som jag har på dvd i hyllan här hemma och som jag kan citera delar av utantill.

16/12
Star Wars VII: The Force Awakens
Efter lång och plågsam väntan så var den då äntligen här (och på min födelsedag dessutom!).
Jag var så nervös att den skulle vara dålig att jag efteråt inte kom ihåg ens hälften… Så jag var tvungen att gå och se den igen!

22/12
Star Wars VII: The Force Awakens
Ja, den var verkligen så bra som jag fick för mig att jag tyckte mig kunna kanske se att den eventuellt var då jag såg men ändå inte såg den på premiären den 16 december.
Har faktiskt lust att gå och se den ÄNNU en gång, men det finns fler filmer jag vill se så jag får kanske besinna mig.

26/12
En man som heter Ove
Tog med Marita för att se denna, eftersom hon inte var med under Lucia Movie Night. Den var lika bra andra gången!

Så, jag har alltså sett 25 bioföreställningar under 2015.
Inte illa!🙂

Leave a Reply

