Om och om igen…

Vissa filmer är sådana jag skulle kunna stoppa in i dvd-spelaren och se från början till slut, och sedan bara gå tillbaka in i menyn och trycka på play en gång till…
Jag vet inte vad det är med just dessa filmer, men de har helt enkelt bara ett galet stort reprisvärde. Så pass stort att de tål att repriseras direkt efter man sett dem.

Jag har brukat säga att mitt filmintresse är på den nivån att om jag bara får sällskap i soffan av någon som inte sett filmen tidigare, så kan jag se den om och om igen.
I teorin innebär det alltså att jag ser filmen med “förstagångssällskapet”, byter sällskap, ser den igen, byter sällskap, ser den igen… Osv osv.
I praktiken skulle det såklart inte funka. De flesta filmer skulle till och med jag lessna på att se flera gånger om, oavsett om jag har en entusiastisk medtittare som inte sett den förut.

Men det finns givetvis undantag.
Som till exempel….

ALIENS
Aliens (1986)

James Camerons fantastiska uppföljare till Ridley Scotts klassiker. Den evighetslånga debatten om huruvida en uppföljare någonsin kan vara bättre än sitt original anser de flesta avslutades i och med denna film, eftersom många anser att Aliens är bättre än Alien (1979). Jag tycker dock inte att de två filmerna går att jämföra – vilket är det mest briljanta med Camerons uppföljare – eftersom det är två vitt skilda genrer.
Alien är en krypande skräckfilm. En rysare. En sådan som ger en kalla kårar och en distinkt känsla av obehag.
Aliens å andra sidan är sci-fi action när den är som allra bäst! Den skrämmer inte och ger inte kalla kårar, men istället hetsar den på och höjer åskådarens puls.
Jag kan se Aliens om och om igen för att den är extremt välgjord, för att den är spännande och för att den aldrig tycks sakta ner under de 154 minuterna* den pågår.
*) -Special Edition.

BIG TROUBLE IN LITTLE CHINA
Big Trouble in Little China (1986)

En del filmer är gjorda av folk som känner varandra utan och innan, och som (med största sannolikhet) har haft lika roligt under tagningarna som mellan dem. Detta innebär inte per automatik att filmerna blir särskilt bra bara för det. Filmerna Hal Needham gjorde tillsammans med Burt Reynolds till exempel, Smokey & The Bandit (1977), Hooper (1978), The Cannonball Run (1981) m.fl. Visst är de underhållande, en del av dem mer än andra, men det är inte särskilt bra filmer.
Kompisarna John Carpenter och Kurt Russel kan däremot ha kul och göra riktigt bra film tillsammans! The Thing (1981) är ett lysande exempel. Escape From New York (1982) är ett annat. Men Big Trouble in Little China är den film i deras gemensamma repertoar som jag kan se om och om igen, för att den är helt galen, för att den är nästintill obstinat i sina försök att inte foga sig till en genre utan vill tillhöra dem ALLA, och för att den är helt vansinnigt rolig!

CAPRICORN ONE
Capricorn One (1978)

Filmer som är sådär nagelbitande spännande förlorar ofta (men inte alltid) sin dragningskraft då man sett dem en gång och själva spänningsmomentet (ska de hinna/överleva/lyckas?) är borta.
Peter Hyams film om en fejkad resa till Mars är sjukt spännande första gången man ser den, och givetvis är själva spänningen borta efteråt, när man vet hur det slutar. Men trots det går den här filmen att se om och om igen, för att den har så många, långa och fantastiska dialoger/monologer, mellan lika fantastiska skådespelare!
En lysande Hal Holbrook har i sin roll som Dr.James Kelloway en lång monolog, förspelet fram till ögonblicket då han förklarar läget för de tre astronauterna, som är en av filmens absoluta höjdpunkter!

DIE HARD
Die Hard (1988)

Det finns actionfilmer från förr och det finns actionfilmer från nu…
I praktiken innebär det, lite löst, att det finns actionfilmer med tysta antihjältar och lågmäld – eller ingen alls – musik (70-tal) och omaka-par filmer med en generös portion humor, satta till elektroniska trummor och smäktande saxofon (80-tal). Det finns även cgi-förstärkta actionmonstrositeter med osannolika hjältar som utför storverk till tonerna av nästan vad som helst bara det är hög volym! (90-tal och framåt…).
Och så finns Die Hard.
Alla actionfilmer vill vara som den, men ingen kommer någonsin komma nära.
Spänning, hårdkokt action, sårbarhet, rätt avvägd mängd avväpnande, självironiserande humor, och Bruce Willis innan han slutade bry sig om skådespelaryrket.
Jag kan se denna film om och om igen för att jag fullkomligen ÄLSKAR den!

DUEL
Duel (1971)

Spielberg hävdar än idag att han aldrig hade några bakomliggande budskap i åtanke då han, 24 år gammal, gjorde sin första långfilm Duel – efter en novell av Richard Matheson – på mindre än 20 dagar.
Men det är helt omöjligt att inte se symboliken i den väldigt rättframma och enkelspåriga historien om den nedtryckta, undanskuffade mannen som i sin lilla röda bil jagas skoningslöst, genom ett öde landskap, av en enorm tankbil, vars förare han aldrig ser.
Spielberg har utan tvekan gjort tekniskt mer fulländade filmer, han har även gjort mer kompakta filmer fyllda av såväl budskap som story och han har definitivt gjort filmer som underhåller på en betydligt bredare nivå. Men han har under de 45 åren som gått sedan denna släpptes, aldrig mer gjort en film som med så otroligt små medel lyckas vara så otroligt stor.
Jag kan se Duel om och om igen för att handlingen i handlingen känns så fantastiskt genomtänkt, och för att jag alltid fascinerats av den där mentala bilden jag har i huvudet – av en 24-årig Steven Spielberg som på mindre än tre veckor styr, ställer och får allt detta att funka.

EVIL DEAD II
Evil Dead II (1987)

Sam Raimi har ett märkligt “öga” vad det gäller filmskapande, med allt vad det innebär från märkliga vinklar och filmkameror satta på ‘fel’ hastighet till galna ljudeffekter och typiska cgi-tagningar INNAN cgi-tagningar existerade (tänk en enda lång tagning där kameran sveper upp bakom en kraschad bil, går GENOM bakrutan, fortsätter genom hela bilen, ut genom framrutan och rakt över motorhuven – en solklar cgi-tagning idag, men som Raimi klarade av genom att fästa kameran på en lång bräda och helt enkelt köra den rätt igenom bilen).
Evil Dead II (uppföljaren/remaken till/av hans egen The Evil Dead, 1981) låter honom spela ut hela sitt register, till fullo! Många av effekterna och tagningarna är begränsade av tillgänglig teknik och/eller budget, vilket drivit fram en avundsvärd form av kreativitet – där allt tycks vara möjligt.
Om den första filmen, The Evil Dead, var mer renodlad skräck, och den tredje filmen, The Army of Darkness (1992), var nästan enbart (dålig) slapstickhumor, så är Evil Dead II den perfekta kombinationen av de två. Den är bitvis otäck, bitvis hysteriskt rolig och genomgående fascinerande att se, tack vare all innovativ kamerateknik och urflippade makeupeffekter.
Jag kan se den om och om igen för att den ALDRIG blir tråkig!

HARRY POTTER
Harry Potter (2001-2011)

Jag vet att jag gick ut ifrån biosalongen efter att ha sett Harry Potter and The Philosophers Stone (2001) och tänkte “Fy fan vad bra den här var! En riktig feelgood-film!”.
Den andra filmen kändes likadan!
Den tredje inte lika mycket, den var mörkare, och jag undrade ifall skaparna av Harry Potter-filmerna kanske tappat greppet. Dessutom var Michael Gambon inte lika mycket mysgubbe som Richard Harris (†2002) hade varit i de två tidigare filmerna.
Den fjärde filmen blev bitvis rent otäck, och sedan gick det bara utför…
Men någonstans under de sista fyra filmerna så insåg jag att de följer böckerna (som jag aldrig läst) och att de i sin tur följer sin tilltänkta målgrupps uppväxt.
En tioåring som såg Harry Potter and The Philosophers Stone då den kom, är 20 år gammal då Harry Potter and The Deathly Hallows part 2 (2011) har premiär, och är därför inte bara mottaglig för- utan kräver större mognad i de filmer hen ser.
Jag kan se de åtta Harry Potter-filmerna om och om igen för att de på ett roligt men oftast smärtsamt träffande sätt följer de tre huvudkaraktärerna (Harry, Hermione och Ron) genom hela den process som kallas att ‘bli vuxen’.

THE HELP
The Help (2011)

En av de mest tillfredsställande saker man kan se i film- och teaterväg är då en riktigt vidrig karaktär förvandlas till målet för sin egen vidrighet. Detta har varit effektiv underhållning ända sedan Shakespeare, och antagligen långt innan dess också.
The Help är en i grund och botten hemsk historia om färgade hushållerskors situation som inte-slavar-men-närapå hos vita familjer i 1960-talets Amerika.
Den är sådär skönt svart och vit (ursäkta ordvitsen) där man egentligen inte behöver leta efter några gråzoner. Det finns bra människor och dåliga människor, och de dåliga människorna märker man av på en kilometers avstånd!
En film om rasmotsättningarna i 60-talets överklassförorter kanske inte direkt låter som en sån där film man rullar på repeat, man jag kan se denna film om och om igen för att den är otroligt välspelad, för att den går rakt in i hjärtat och för att det är skönt då man når slutet och hjärnan får fri lejd att tänka “Payback is a bitch!”.

HOUSE
House (1986)

En del filmer får en speciell plats i ens hjärta för att man sett dem vid ett speciellt tillfälle, eller för att de just där och då gjorde ett extra starkt intryck – och de stannar kvar, vare sig filmen egentligen är särskilt bra eller inte. Man är beredd att försvara dem intill blodvite, men kan egentligen inte riktigt förklara varför.
House är för mig en sådan film.
Jag såg den när jag var 11 år gammal, ensam hemma, tragiskt undanhållen (eller ‘skyddad’ som mamma nog skulle sagt) från allt vad skräckfilm och effekter hette och extremt påverkbar.
Redan under förtexterna, som var röda texter mot svart bakgrund och satta till en otäck celloslinga, sjönk jag ner bakom soffans armstöd, och jag kom inte fram förrän en och en halv timma senare… I desperat behov av att gå på toaletten, men väldigt tveksam till att ens närma mig badrummet – där fanns ju nämligen en vidrigt läskig badrumsspegel!
Då, 1986, var House mer skräck än komedi för mig, men även om detta skiftat nuförtiden, och humorn känns klart övervägande, så kan jag inte låta bli att tycka att det är den solklart bästa filmen i den inte alltför breda genren ‘skräck-komedi’.
Jag kan se den om och om igen för att den framkallar enorma nostalgikänslor hos mig, för att jag alltid gillat William Katt och för att de flesta (om än ej alla) masker och makeupeffekter är vansinnigt snygga!

JAWS
Jaws (1975)

En av anledningarna till att Spielberg bestämde sig för att göra Jaws var att han tyckte att den kändes som hans filmdebut, Duel (1971), fast under vatten, med en haj istället för en tankbil, samt för att de två hade lika många bokstäver i titeln(!) – men han erkänner själv att “I was young and I was stupid…”.
Men oavsett hur det nu ligger till med den saken så är Jaws i mitt tycke hans allra bästa film, på många olika nivåer. Den har i korta ögonblick en introvert känslighet som nästan saknar motstycke i alla filmer han gjort senare – endast E.T. – The Extra Terrestrial (1982) kommer nära, och den lyckas faktiskt fortfarande vara spännande, trots att jag sett den så många gånger att jag tappat räkningen. Hajen må se fejk ut (de få gånger man ser den), men den känns fortfarande mer hotfull än sina datoranimerade kusiner i moderna monsterhajfilmer.
Samspelet – i tyst samförstånd – mellan makarna Martin Brody (Roy Scheider) och Ellen Brody (Lorraine Gary) i filmens första halva är fängslande att se, och det ersätts i den andra halvan av ett lika fängslande samspel – genom motsättningar – mellan Brody, Hooper (Richard Dreyfuss) och Quint (Robert Shaw).
Den första hajattackscenen, en minut in i filmen, är för övrigt en av de mest spektakulära i filmhistorien – och man får aldrig ens se en haj, en fena eller ens en endaste droppe blod.
Jag kan se Jaws om och om igen för att den är STOR filmkonst!

MIDNIGHT RUN
Midnight Run (1989)

Strax innan Robert DeNiro började göra mestadels komiska roller, och strax efter att han nästan helt slutade göra otäcka maffiatyper, så kom Midnight Run.
En omaka-par actionkomedi som effektivt parar ihop Jack Walsh (en bitter och butter ex-polis som försörjer sig på att hämta hem människor som av olika anledningar smitit undan sin borgensman) med Jonathan Mardukas (en feg revisor med mundiarré som då han blivit varse att han arbetar för en maffiaboss gav en massa av hans pengar till välgörenhet).
Det låter som upplagt för en papperstunn historia med en massa tokrolig humor och galna biljakter…men Midnight Run funkar inte på det sättet.
Den ger karaktärerna ett mångbottnat djup och gräver sig in i dem, Jack Walsh i synnerhet, tills man tycker sig känna dem utan och innan.
Jag kan se denna film om och om igen för att det är en perfekt kombination av lättsamhet och allvar, men en helt lysande Robert DeNiro i huvudrollen! Hans minspel och irriterade ansiktsuttryck är enbart de värda ett par reprisomgångar – lägger man till den otroliga scenen mellan Walsh och hans fjortonåriga dotter, som han inte sett på nio år, så har man ett stycke rent guld!

OCEANS 11-13
Ocean’s Eleven (2001)

Heistfilmer är min stora svaghet, och är de välgjorda kan jag se dem flera gånger om. Är de dessutom underhållande, med en intressant story, och fyllda av allehanda bra skådespelare – då kan jag lika gärna låta skivan sitta kvar i dvd-spelaren hela veckan.
Ocean’s Eleven (en remake av filmen med samma namn från 1960) är definitivt välgjord! Den är dessutom underhållande, och storyn är, om inte vattentät så i alla fall engagerande och intressant.
Mängden kända ansikten i den däremot, är rent löjlig!
George Clooney har titelrollen (Daniel Ocean) och bland hans “eleven” finns Brad Pitt, Matt Damon, Bernie Mac, Casey Affleck, Elliot Gould, Scott Caan, Carl Reiner och Don Cheadle.
Målet för deras kupp är tre kasinon i Las Vegas, alla ägda av Terry Benedict (Andy Garcia) men Daniel Ocean har även en dold agenda – att vinna tillbaka sitt ex, Tess (Julia Roberts).
De två uppföljarna är minst lika underhållande, men jag kan se denna första film om och om igen för att den har så skönt samspel mellan alla karaktärerna, och för att den är så lätt och ledigt sammanfogad att det känns avslappnande att se den.

RAIDERS OF THE LOST ARC
Raiders of the Lost Arc (1981)

Om man försöker tänka sig den mest perfekta äventyrsfilmen som någonsin skulle kunna göras – och vad den skulle kunna tänkas innehålla…så är det svårt att inte komma fram till att den första filmen om Dr.Indiana Jones, Raiders of the Lost Arc ÄR den filmen!
Från den vansinnigt spännande inledningssekvensen, då Jones stjäl den lilla guldstatyn och sedan tvingas försöka undkomma allt från giftpilar och kollapsande tempel till gigantiska stenbumlingar och lömska medarbetare, till det mäktiga slutet då ondskan (läs: nazisterna) möter sitt slutgiltiga öde, flyter den fram i ett tempo som får de flesta moderna actionfilmer att likna sengångare.
Den avverkar allt från episka biljakter och dammiga torgfajter till gigantiska explosioner och krälande ormar….massor, massor av ormar!
Indiana Jones-filmerna må ha fått sitt skimmer mattat i och med Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008), och ska man vara ärlig så är inte ens Indiana Jones and the Temple of Doom (1984) sådär överdrivet jättebra.
Men den första filmen är fortfarande magisk, och jag kan se den om och om igen för att den helhjärtat riktar sig till det där exalterade lilla barnet inuti en, som hoppar upp och ner av okuvlig lycka varje gång man plockar fram den ur dvd-hyllan.

THE SILVER STREAK
Silver Streak (1976)

Det finns en plattityd som brukar låta ungefär såhär:
“Det görs inte sådana här filmer längre.”
Det är tveklöst Silver Streak man pratar om då denna plattityd uttalas!
För det är ett faktum att det inte längre görs filmer som denna.
Antagligen av en massa vettiga anledningar, eftersom jag är helt övertygad om att en sån här film inte skulle fungera – rent kommersiellt – idag.
Silver Streak är i mångt och mycket avsaknad av musik. Den har några få ögonblick av fantastisk sådan (av mästaren Henry Manchini), men för det mesta är det musikfritt. Den rör sig långsamt genom handlingen, som under den första halva består av en sorts HItchcock/Agatha Christie-historia om ett mord som bara en person är övertygad om har begåtts, och i sina försök att bevisa det hamnar han i livsfarliga situationer.
Under den andra halvan förvandlas filmen till en omaka-par-action, då den osannolike hjälten (en stillsam bokförläggare) paras ihop med en snabbkäftad förbrytare. Tillsammans ska de rädda damen i knipa samt stoppa elakingarna!
Silver Streak är en riktig mysfilm, som med sitt ganska rättframma 70-talsmanér när det gäller sex antagligen riktar sig lite mer till en vuxen publik. Jag vet i alla fall att jag idag har mer behållning av den fantastiska kärleksscenen mellan George och Hilly – under vilket han med sammetslen stämma berättar om de bästa sätten på vilket man tar hand om sin trädgård – än vad jag hade för 25 år sedan.
Jag kan se Silver Streak om och om igen för att Gene Wilder (som spelar George) och Richard Pryor (som spelar den snabbkäftade tjuven Grover) är en oslagbar kombination, och för att jag av någon anledning alltid har gillat tåg!

THE STING
The Sting (1973)

För många år sedan fick jag boken ‘1001 Filmer Man Ska Se Innan Man Dör’, och medan jag läste igenom den enorma tegelstenen (vilket jag gjorde, från pärm till pärm!) så passade jag på att markera vilka filmer jag hade sett, vilka jag hade sett OCH även ägde samt vilka jag kände att jag ville se.
En av de filmer jag markerade som “vill se” var The Sting.
Antagligen valde jag att markera den enbart för skådespelarnas skull – eftersom Robert Redford, Paul Newman och Robert Shaw ÄR namn som lockar.
Jag fick sedermera låna den av en kompis, och blev fullkomligen förälskad i den! Såg den två gånger på raken, och lämnade sedan tillbaka den – strax efter jag beställt en alldeles egen kopia, som jag sedermera sett ett antal gånger.
Det är en extremt välgjord film, som utspelar sig i 30-talets USA – och ifall jag inte visste att den var gjord 1973 skulle jag tro att den var “autentisk”…
Jag kan se den om och om igen bara för att studera alla sköna karaktärer, lyssna på den snabbflytande dialogen och njuta av den intrikata historien om ett spektakulärt lurendrejeri!
Förresten, pokerscenen på tåget är något av det roligaste Paul Newman någonsin gjort!

THE TERMINATOR
The Terminator (1983)

Skulle man föra statistik över vilken sorts film som har störst procentuell chans att hamna på en “reprisvärdig-lista”, så lär knappast en dystopisk actionhistoria om en mördarrobot som reser bakåt i tiden för att avrätta mamman till en framtida rebell-ledare få en särskilt hög placering…
Men ack så fel man skulle ha!
Med en bedrägligt enkel historia, kretsande kring en nutida kvinna som inser precis hur stark hon kan vara, hennes blixtförälskelse – tillika soldaten som rest bakåt i tiden för att skydda henne, och en två meter lång människoliknande mördarrobot, tacklar sig The Terminator rätt in i filmhistorien! Med sitt snabba tempo, mörka humor och pulshöjande action blev den det definitiva genombrottet för såväl James Cameron (regi) som för Arnold Schwarzenegger.
När jag var betydligt yngre var det såklart den gigantiska Österrikaren som var det som etsade sig fast i minnet efteråt, men tidens tand har gjort sitt och det som idag gör att jag kan se denna film om och om igen är karaktären Sarah Connor (Linda Hamilton) och hennes utveckling från hunsad servitris till beväpnad, höggravid survivor. Samspelet mellan Hamilton och Michael Biehn (som spelar soldaten Kyle Reese) är ibland så vackert att man nästan slutar andas.

WHAT'S UP DOC
What’s up, Doc? (1972)

Regissören Peter Bogdanovich ville väcka liv i en gammal filmgenre kallas “screwball comedy”, som väl egentligen hade sin storhetstid på 30-40 talet.
Slår man upp “screwball comedy” så finner man bland annat följande:
Denna genre utmärker sig geneom att ha en kvinnlig part som dominerar en central manlig karaktär, vars maskulinitet är hotad. De två utkämpar ett sorts könskrig. Andra element i denna genre är snabb dialog, farsliknande situationer samt flyktteman och handlingtrådar kretsande kring förförelse och giftermål. (Översatt från Wikipedia.org).
Detta är nästan ordagrant vad What’s up, Doc? går ut på!
Det är en extremt rörig men rolig historia som låter fyra identiska väskor – med olika innehåll naturligtvis – skifta ägare så många gånger att man tappar koll på dem. Det är regeringstjänstemän som jagar en väska full med hemliga dokument och skurkar som jagar en väska full med dyrbara juveler, och mitt bland dem finns en evighetsstudent med en väska full med kläder och böcker, samt en nördig musikprofessor med en väska full av stenar… De fyra väskorna och deras ägare och potentiella tjuvar samlas under samma helg på ett hotell i San Francisco…
Den sexiga och rättframma studenten (en ljuvlig Barbra Streisand) fallar för den nördiga musikprofessorn (Ryan O’Neal) och ignorerar helt och hållet att han reser med sin blivande fru, Eunice (en obetalbar Madeline Kahn).
Låtom förväxlingarna och kontroverserna taga sin början!
Filmen öppnar i 200 knyck och ökar hela speltiden igenom… Man ska inte bli förvånad om man ser den för femtonde gången och upptäcker något man inte sett förut, eftersom det händer saker hela tiden, överallt!
Jag kan se Peter Bogdanovich’s What’s up, Doc? om och om OCH OM igen för att det är en av de roligaste filmerna jag vet! Det var även den som fick mig att bli distansförälskad i San Francisco (jag blev kär i den staden på riktigt då jag i maj 2002 besökte den).

One thought on “Om och om igen…

  1. Flera av dessa måste jag verkligen se igen. Precis som jag gör med Shine, om och om igen. Du skriver så himla bra.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s