Wrong Turn….

För typ en vecka sedan lade jag till filmen Wrong Turn (2003) på min lista på en filmsajt…
Filmen handlar om ett gäng personer som tar en “genväg” på en öde skogsväg, och – föga förvånande – faller offer för en samling missbildade hillbillys med vassa föremål i händerna.
Jag trodde faktiskt att jag hade sett den tidigare, men tänkte att bara som tidsfördriv kan jag säkert se den igen.

Först bör nämnas att det visade sig att jag faktiskt inte hade sett den tidigare, men det är inte lätt att veta, eftersom jag sett en handfull filmer på samma tema som kom ut kring ett femårsspann runt denna film…

Jeepers Creepers (2001); Bror och syster på väg hem genom ett öde landskap råkar ut för en monstruös varelse.

Joy Ride (aka Roadkill) (2001); Tre personer på en roadtrip driver med en långtradarchaffis via cb-radion, och det visar sig att han är en fullfjädrad psykopat.

The Hills Have Eyes (2006); Förortsfamilj strandsätts mitt ute i ingenstans-öknen, och jagas av muterade psykopater från ett kärnvapentestområde i närheten.

The Texas Chainsaw Massacre (2003); Strandsatta ungdomar i Texas ödemarker råkar ut för kannibalfamilj med förkärlek för motordrivna jaktredskap.

Jag vet att det finns fler, men jag kan dessvärre inte komma ihåg namnet på dem… Dessvärre för MIG, eftersom jag då riskerar att försöka se dem igen (sarkasmen gäller ej Texas Chainsaw Massacre-remaken från 2003, eftersom den faktiskt inte alls är särskilt dålig!).

Nåväl, till sak!
Jag såg Wrong Turn (2003), insåg som sagt snabbt att jag inte sett den förut, men ungefär halva filmen in började min hjärna att klia… Jag menar, vem fan hade skrivit manus till den här sörjan?? (I dagens upplysta tidevarv är detta mest en retorisk fråga, skyldig part heter Alan B. McElroy).
Fanns det ens något riktigt manus att gå efter, eller var det bara svettiga anteckningar på servetter från närmaste fyllehak??

-När man kör sin Mustang alldeles för fort på en knölig kostig (som man aldrig färdats på förut) så är det kanske inte särskilt smart att böja sig ner mot golvet för leta efter en tappad cd-skiva…

-Om man verkligen, verkligen, verkligen behöver gå på toaletten – medan man befinner sig i skogen(!) – så är det svårt att försvara att man insisterar på att använda den vidriga tjottan i en horribel stuga man råkat på (och när man väl befinner sig inne på den vidriga faciliteten så kanske man ska göra mer än bara kolla frillan i spegeln).

-Om man ska smyga sig ut ur ett hus, över fem meter ganska fritt golv, så måste man nog räknas som rikspucko om man trots allt lyckas knuffa omkull en grej.

-När man ingår i en grupp människor som jagas av mordlystna hillbillys, och man bestämmer sig för att vara gruppens hjälte…..
“I will divert their attention and lead them away, while you escape!”
….så är det verkligen inte så jättesubtilt att köra armarna i luften och skrika “HEY! OVER HERE! HERE I AM! COME AND GET ME!” Det är ju liksom inte djur han ska dra till sig uppmärksamheten ifrån, utan tänkande människor.

-Då man kör sin stulna hillbilly-pickup på skogsvägen, och kör fast i leran då ett träd blockerar vägen, så måste man givetvis kliva ur och fortsätta till fots.
Men varför då vandra rakt in i skogen??!! Det är ju liksom inte direkt omöjligt att forcera ett nedfallet träd till fots!

-När man hittar ett enormt skogvaktartorn (typ 20 meter högt!) och klättrar upp i det för att se ifall man kan få syn på vägen där uppifrån, så kanske man borde spana från mer än ett av husets fyra sidor, innan man uppgivet konstaterar att “There’s no road!”.

-Om man insisterar på att inte stå i fönstret, för att man då riskerar att hillbillysarna ser en, så är det verkligen 100% IQ Fiskmås att fem minuter senare vara okej med att knäcka två ljusstavar.

-När man hoppar från det brinnande skogvaktartornet till ett närbeläget träd (medan hillbillysarna väntar nedanför) och knäcker grenar, stönar högljutt samt skriker då man håller på att tappa fästet – så känns det som att frågan “Do you think they saw us?” är jääävligt onödig!

-Inleder man en överraskningsattack med att skrika “HEY!” så förlorar man all trovärdighet.

-Om man är fastbunden som ett fälgkors och får hjälp att lossa sin vänstra arm, så är man, kort sagt, dum i hela jävla huvudet om man inte omedelbart använder den för att lossa sin högra arm.

Alla dessa saker, och lite till, är sådana som fick mig att till sist se klart filmen såhär:

Och tänk, jag har fortfarande…

Wrong Turn 2: Dead End (2007)

Wrong Turn 3: Left For Dead (2009)

Wrong Turn 4: Bloody Beginnings (2011)

Wrong Turn 5: Bloodlines (2012)

Wrong Turn 6: Last Resort (2014)

…kvar på min lista.

(Nej, jag skämtar inte)

One thought on “Wrong Turn….

Leave a Reply

