Cabin Fever…

Eli Roth har producerat, regisserat, skrivit story och manus samt spelar en liten roll i den här filmen – som är ett av de bästa exemplen på vad slutresultatet blir då man verkligen, av hela sitt brinnande hjärta, vill göra en skräckfilm…….men man har varken manus eller skådisar.

“Ge aldrig upp” brukar det ju låta, från diverse livscoacher överallt i världen… Men jag är en stark förespråkare av att ibland är det precis det man ska göra!
GE UPP!
Lägg ner! Omgående!
Det är svårt att tänka sig att det inte fanns åtminstone en handfull ögonblick, under produktionen av den här stinkande sörjan, där inblandade parter i den funderade över ifall det ens var lönt att fortsätta.

Cabin Fever (2002) är en lågbudgetfilm, åtminstone med amerikansk filmproduktion-mått mätt. Den kostade $1.500.000 att göra, och har märkligt nog spelat in sin egen budget flera gånger om (jag misstänker att det är kombinationen naket/sex/blod/våld som går hem hos den tilltänkta publiken – frustrerade amerikanska tonåringar).
Jag, som en tänkande individ med vissa krav på min underhållning (även den dåliga underhållningen) tillhör såklart inte målgruppen.
Låg budget behöver dock inte – BÖR dock inte – vara synonymt med uselhet. Jag kan komma på minst 3-4 filmer, utan att ens anstränga mig, som kostat lika lite som- eller betydligt mindre än den här skiten, och som varit fullkomligt lysande!

Tacksamt nog hade jag lite manuellt sorteringsarbete att göra under tiden filmen rullade på tv’n, så den hann faktiskt gå klart, och jag såg hela.
Men jag garanterar att hade jag bara suttit still och tittat koncentrerat – så hade den inte ens klarat sig förbi tiominutersstrecket.

Ur avdelningen “Oförklarliga Fakta” finns existerandet av Cabin Fever 2: Spring Fever (2009) samt Cabin Fever: Patient Zero (2014).
Eli Roth tyckte dessutom förra året att han nu var så pass varm i kläderna att han bestämde sig för att göra en remake på sin egen avskrädeshög till långfilmsdebut. Så han gjorde därför Cabin Fever (2016), som inte är vilken remake som helst, utan en så kallad shot-for-shot remake. Den är mer eller mindre identisk – ända ner till det icke existerande manuset och de visserligen nya, men ändå lika usla skådisarna.

Nåväl, klockan är ju trots allt bara tjugo i nio på lördagsmorgonen, och jag har sålunda inte slösat bort alltför mycket av dagsljuset.

One thought on “Cabin Fever…

Leave a Reply

