American Ultra (2015)

Denna etsade sig fast i mitt minne efter att jag för ca två år sedan såg en jäkligt cool trailer för den (och de som känner mig vet att jag är en total sucker för coola trailers…klipp ihop den rätt, lägg till schysst musik och spela på mina känslor så köper jag hundskit i en påse, så är det bara, och jag tänker inte skämmas för det heller!).
Men American Ultra (2015) är faktiskt inte hundskit.

Visst, den sakar all form av subtilitet, och ibland är den lite “för cool” för sitt eget bästa. Men trots det så är den ganska okej.

Mike (Jesse Eisenberg) är en introvert och fumlig kille som försöker hantera panikångestattacker samt allehanda fobier, alltmedan hans overkligt tålmodiga flickvän, Phoebe (Kristen Stewart) mer eller mindre tar hand om honom.
En sen kväll, då han jobbar i det lokala snabbköpet, kommer en mystisk kvinna in och rabblar en  osammanhängande fras i hans ansikte, om och om igen, och plötsligt vaknar en sovande del av hans hjärna till liv.
Det visar sig att han i grund och botten är ett CIA-tränat mördarvapen, med allehanda färdigheter och kunskaper, gömt djupt inne i den pårökta hjärnan. Han har ihjäl folk på en massa fantasifulla sätt, och fattar efteråt aldrig hur det gick till.

Plötsligt kryllar den sömniga lilla håla där Mike bor av vältränade CIA-agenter, som kidnappar hans flickvän – och Mike tänker ta itu med dem – allihopa! Beväpnad med en grällt mönstrad skjorta och en kopp nudlar (och med en förlovningsring i fickan) startar han krig, med målet att ta tillbaka Phoebe – och fria till henne.

Det är en sorts romantisk komedi, fullpackad med en massa våld, action och explosioner.
Det är en Bourne-film i lightversion, med mindre allvar och mer humor.

Inte oäven, men inte dunderbra heller.
Ska dock, för rättvisans skull, säga att den växte allteftersom den pågick.
Jag var bara milt intresserad då den började, men mot slutet – efter några schyssta twister – hade den fångat in mig ganska ordentligt.

Inte sett?

Give it a go!

One thought on “American Ultra (2015)

Leave a Reply

